Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 5942 ggr
Skogselva
10/21/10, 9:08 PM

Skogsrået

Jag läste lite om Skogsrået på Unga fakta, och blev lite fundersam.

Det står att juletiden är hård för Skogsrået för då kommer Oden, asaguden, ned och jagar henne hänsynslöst igenom skogen.

Är det någon som vet mer om just detta? Det känns lite konstigt att Oden skulle komma ned om det rör sig om exempelvis 1700-talet då det bara "fanns" en gud. Om detta hände under vikingatiden så kan jag väl förstå det, men är ändå fundersam.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
hannakb
10/22/10, 11:03 PM
#1

Det låter lite konstigt :)

Skogselva
10/22/10, 11:27 PM
#2

Visst gör det?

Det var därför jag frågade, om någon kanske visste lite mer om det här. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

frosselknylting
9/13/13, 10:48 AM
#3

Jag har läst detta förr, men kommer inte ihåg det ord för ord. Men det finns många varianter för hur våra väsen kom till, hur de hamnade på jorden med oss & vad de egentligen är. Vi hade väsena med oss även på den tiden vi hade asatron här i Norden & förmodligen även långt innan det. Om vi ser det från den vinkeln att skogsråt, vad gjorde hon? Jo, hon rådande över ett område, en sfär, & i den ingår marken, träden, växterna, alla andar & alla djur inom denna plats. Sedan sägs hon vara oerhört vacker & på det glad i sexuellt umgänge med män av människoslag. Hon lurade med sig & förförde de män hon fattat tycke för. Det sades även att de som en gång hamnat i skogsråts våld aldrig blev sig själv igen, blev fåordig & hela tiden hade en längtan till skogen & ensamheten. Det sågs som att hans själ hade blivit kvar med skogsråt. Vad skogsråt är mer… Hon är ju helt klart ett väsen, kan i vissa aspekter ses som en form av gudinna som befinner sig på jorden. Jag minns att jag läst att Oden jagade henne som ett villebråd. De var något av fiender eller om han också ville få ta del av hennes skönhet? Han var ju trots allt en gud. I många sägner & historier bland alla sorters tro förekommer det intriger eller möten mellan gudar & andra väsen. Så det är i alla fall härifrån den myten kommer, om Oden & skogsråt. Så en liten förklaring hoppas jag att det var. Det är ett av våra berättar/sagoarv. När sedan kristendomen kom så har även de sina varianter på var väsena kommer i från, men dessa historier är inte lika kända. Och även om det nu bara var rätt med en Gud under 1700-talet, så kan man inte helt eliminera den tro som från början fanns med när vår civilisation byggdes upp. Det finns till och med dokumenterat att kyrkliga män dömde män till döden som hade sagts haft samröre med skogsråt. Och under häxprocesserna under 1600-1670 så visste ju de kristna prästerna mycket väl om den tidigare tron eller folktron på naturväsen & använde många gånger bara den tron som argument för att den dömda personen var skyldig.

ALPHIRA
9/13/13, 10:45 PM
#4

Frosselknylting! Tack för en fantastiskt bra presentation av skogsrået.

Men vet du hur hon ser ut eller sägs se ut?

frosselknylting
9/15/13, 8:57 PM
#5

Det finns många myter och historier om skogsråt och hennes utseende varierar från tider och platser, men det finns vissa drag hon tycks ha i de flesta beskrivningar av henne. Tänk på att hon är ett väsen också och att hon kan välja att visa sig i olika former och skepnader och att folk kan uppfatta henne olika.

I många fall beskrivs hon som en underskön kvinna i snarlik mänsklig skepnad. Ofattbart vacker (liksom skogens skönhet själv). I många historier har hon även en rävsvans som ett av de få tecknen på att hon inte är människa. Räven i sig själv är i många sägner världen över ett kvinnligt väsen, en listig och kreativ själ, ett tecken på sexualitet, men även ett nyckfullt väsen. Jag tror de flesta har hört "listig som en räv".

Om man läser om räven är den i många gamla sägner och tro både en skojare och en av världens skapare eller eldbärare. Så att ett vackert och mäktigt skogsväsen som skogsråt har målats upp med en rävsvans är inte så konstigt.

Men det är som sagt inte i alla delar av Skandinavien som skogsråt har rävsvans. Det är nog lika vanligt att förknippa skogsråt med att vara majestätiskt prydd med hjort- eller rådjurshorn. Eller, även det vanligt, att om man ser henne bakifrån så är hennes rygg ihålig likt ett gammalt ihåligt tråd.

Skogsråt är en del av skogen och skogen en del av henne. Det är inte vanligt att en människa får se henne och om hon visar sig så kan hon bestämma sig för att visa sig som ett träd, en hjort eller ett annat djur. och hur hon än väljer att visa sig, hur vacker hon än ser ut som kvinna i mänsklig skepnad, så är det alltid något som avviker i hennes utseende (det vanligaste är alltså rävsvansen, hornen som är likt en krona eller ryggen som kan uppfattas som en trädstam).

Nu tog jag upp det vanligaste. Hoppas du blev nöjd med det svaret!

Ha det gott! ~*~

NiklasTyreso
10/24/13, 9:19 PM
#6

Jag besöker ibland en sten med en skålgrop och visst det händer att jag ber när jag är där i stillhet.

I början av hösten fick jag när jag bad en plöttslig känsla av att vara iaktagen från skogsbrynet bakom stenen. Jag fortsatte att be men hade en känsla att någon stod straxt bakom. Plötsligt släppte känslan och jag hörde en bjälra/klocka och några steg som av djur bakom mig i skogen.

Bjälror hade man förr runt halsen på ledar-kon i en flock. Men jag var i mälardalen, inte på någon fäbod och det var ingen hagmark. Kanske var det skogsfrun som var ute med sina djur, för vittrafolket finns väll bara i norrland?

Annons:
NiklasTyreso
10/24/13, 9:26 PM
#7

Det finns en tråd till som handlar om skogsrået:

http://manvasen.ifokus.se/articles/4d714156b9cb46222d056cc4-skogsraet

tlover
10/26/13, 11:08 AM
#8

#5 hon låter ju på det du beskriver som en nordisk variant av kitsune

(Kitsune är en Japansk rävdemon eller vad man kan kalla det som gärna lockar folk ut i skogen eller förvandlar sig till en vacker kvinna, flörtar med en man och förblir vacker fram tills bröllopsnatten)

Jag har aldrig hört kopplingen mellan skogsrå och räv förut däremot svans (ej specefierat) och ihålig rygg ochändå är hon en av mina favvosar bland oknytt. (kan vara det att jag bor för långt norrut och därför har hon blivit ospecifierad med "svans" istället för "rävsvans")

l'm back

NiklasTyreso
1/18/14, 10:54 PM
#9

Om Oden i första inledande inägget:

Oden personifierar den dödskraft som gör att naturen dör under hösten. Dagarna efter vintersolståndet innan snön kom var allt verkligen stillaoch dött i skogen!

Skogsrået råder över skogen och det skogen har att ge och är kanske inte så glad över att Oden gör så växtligheten dör och födan försvinner för djuren. 

Efter vintersolståndet vänder ljustet tillbaka och då är det sol-guden Ulls kraft som är stark i naturen. Ull är även skid-, skridsko- och pilbåge-gud. Ull symboliseras av solkorset som visar de fyra årstiderna som Ull/solen driver fram. Solen är Ulls sköld. En gnistrande vinterdag som idag är lätt att förstå att den årstid som mest gestaltar vintern är solguden. Ull var även jaktgud, den form av jakt där man tröttade ut djuren genom att följa dem på skidor i djup snö.

Bökstastenen i Ballingsta i Uppland visar hur Oden ridande på Sleipner är ute på jakt efter skogens villebråd (som tillhör skogsrået). Efter Oden/hösten kommer Ull/vintern skidande på stenen med sin pilbåge. 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:U_855,_Bökstastenen.jpg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bökstastenen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Odens_jakt

Ghosthunter
2/2/14, 11:08 AM
#10

Intressant och ni skriver och förklarar bra.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: