Annons:
Etikettmystik-myter
Läst 4474 ggr
Oisis
2010-09-05 21:04

Varseltro

Förr så var det ju vanligt att man använde varsel som en förutsägelse över vad som skulle ske. Det kunde bli som en sorts varning över vad som komma skulle, eller skulle ske snart nog.

Till exempel så sades det förr att hörde man tåget på nära håll, så skulle det snart bli regn, "Tåget gick vält" kallades det.

Hörde man forsteg på farstun så antydde det att någon snart var i antågande och skulle komma.

Om göken hördes från ett visst väderstreck, så betydde det sorg eller död..

Knackade det på fönsterrutan och rullgardinen var nerdragen, så skulle man inte titta efter, för då kunde man bli sjuk och dö!

Listan över det här kan göras lång, och ni får mer än gärna fylla på här i tråden om ni kan andra, lokala gamla varsel från förr.

Skrattande

Annons:
Jinaum
2010-09-05 22:28
#1

Åh så intressant! Älskar sådan där gammal skrock/folktro.

Skogselva
2010-09-05 23:46
#2

Håller med talare numero 1, men kan inte komma på något just nu.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
2010-09-06 13:01
#3

Visst är detta intressant. Ska försöka hitta lite mera av den här varan. Glad

Skogselva
2010-09-06 18:25
#4

Om katten är nära ett element så blir det dåligt väder. Ligger den på rygg så blir det solsken.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-09-06 20:40
#5

Oisis - ja, det är intressant det där och du kom ju med några bra exempelGlad Just nu kan jag inte heller komma på nåt…men jag återkommer om jag gör detFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
2010-09-06 21:23
#6

#4 Det där med katten var nytt för mig Glad

Skjuter man en trana så blir bössan skämd…

Dödar man en spindel så blir det regn..

Glömmer du något när du går hemifrån, och går tillbaka för att hämta det, så ska du spotta 3 ggr över vänster axel, för att häva oturen..

Tungan ute

Annons:
Ghosthunter
2010-09-06 21:27
#7

Oisis - Ja eller spotta 3 gånger när du ser en svart kattFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
2010-09-06 21:31
#8

Just ja GH! Glad

Lika så om en svart katt går över vägen framför dig, så har det även betydelse över vilket håll katten går åt, har jag också hört.

 Om katten går mot hjärtat så blir det otur, men går katten från hjärtat ( åt höger alltså) så är det lugnt.. Foten i munnen

Ghosthunter
2010-09-06 21:39
#9

Oisis - oj vad du kan…det var lite överkurs för migFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
2010-09-06 21:48
#10

 GH - Kom bara på det när du nämnde det där med svart katt Flört

Ghosthunter
2010-09-06 23:53
#11

Krossa en spegel betyder väl tusen års olycka om jag inte minns felSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[LadyWinter]
2010-09-07 11:19
#12

Midsommarskrock,plocka sju sorters blommor och lägg under kudden och du drömmer om den som ska bli din nästa.

Lägg aldrig nycklar på bordet,betyder otur.

Flyger svalan högt blir det vackert väder.

GH# 7 års olycka.

Ghosthunter
2010-09-07 12:09
#13

LadyWinter - ja, jag tyckte det var fel på nåt vis…7 år ska det vara ja!!Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[LadyWinter]
2010-09-07 12:20
#14

GH# Ja tusen års olycka måste falla in i såfall tills man levt i generationer,eller när man börjar ett nytt liv igen….det finns säkert såna som gått såna ödes till mötes att i all evighet leva i olycka även återfödelsen.Förvånad

Ghosthunter
2010-09-07 12:22
#15

En gammal vän till mig var verkligen vidskeplig. Han ville inte plocka upp gafflar och mynt som han hade tappat på golvet så när jag kom dit så fick jag plocka uppe det. Han menade att det betydde otur…schysst att "ge" olycka till mig dåTungan uteFlört

Det där med mynt kanske kan härledas till Rumänien. Där betyder det otur att plocka upp ett tappat mynt enligt gammal folktro, men den största orsaken är egentligen att när du har tappat ett mynt utomhus, på marken, så tillhör det inte dig längre….så då får ingen plocka upp myntet…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
2010-09-07 15:12
#16

Vad mycket intressant ni kommer med här som jag inte visste om Glad

Skogselva
2010-09-07 16:29
#17

Nu tappade jag bort inlägget om den svarta katten, men i vissa länder, England bland annat har jag för mig, så anses det betyda tur istället för otur.

Mer otur: nycklar på bordet eller vara den trettonde vid ett bord.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-09-07 20:38
#18

Skogis - trettonde vid bordet var nytt för mig…som Oisis säger så kommer ni med intressanta saker som jag inte visste omGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
2010-09-07 20:49
#19

Jo det där med talet 13 har jag också hört om. Vissa flygbolag har tagit bort sittplats nr 13 t ex.

 Vissa hotell har inte heller något rum som innehar siffran 13.

Ghosthunter
2010-09-07 21:34
#20

Oisis - ja, det vet jag….nr 13..!Flört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Jinaum
2010-09-08 12:31
#21

Komm ihåg appropå katt och 13. Att på medeltiden och än idag på visa resturanger. Så kunde man ibland om man var 13 vid bordet beställa en extra person för att middagen skulle bli bra. Då fick man in en uppstoppad katt. Eller en väldresserad levande katt för att man inte skulle vara 13 vid bordet.

Ghosthunter
2010-09-08 12:37
#22

Jinaum - ha ha..en uppstoppad katt på menyn!!SkrattandeTungan ute

Det var hur som helst intressant…jag har inte hört om det innan!!Flört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jinaum
2010-09-08 12:45
#23

*nöjd* nu har jag bidragit.

Oisis
2010-09-08 14:39
#24

# 21 FörvånadGlad Det var som attan.. Flört

Skogselva
2010-09-08 16:30
#25

#21 Det var som katten *ironiskt skratt för ett dåligt skämt* Det hade jag inte hört förut, vad lustigt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-09-13 20:32
#26

Katten också!!!!Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tlover
2013-10-27 06:37
#27

(japp jag vet gammal tråd men jag är ny här och det finns mycket intressant)

jag tar aldrig in ljung i huset för gör man det bjuder man in döden i huset 😮

Från #0 "Hörde man fotsteg på farstun så antydde det att någon snart var i antågande och skulle komma."

Detta kallas härikring att "gå i förväg" Min man har gjort det ibland då han jobbar (inom hemtjänsten) och det var då han fick veta vad det hette.

Personen han "gick i förväg" hos hade visste en bror eller far som alltid gjorde det då han jobbade i skogen, därför kunde hon ha kaffet redo då han/dom kom hem.

Detta ska man visst göra eftersom man är så trött, man är redan framme i tankarna.

l'm back

Annons:
NiklasTyreso
2013-11-13 20:12
#28

Min mormor hörde ibland i förväg varsel om folk som kom på besök. Det har hänt mig ett par enstaka ggr bara, inte som för henne.

Mormor hörde tre knackningar i väggen när det var ett dödsfall på gång på sjukhusavdelningen hon arbetade på. Hörde hon knackningarna tittade hon till patienterna en gång extra och hittade den som var på väg till andra sidan.

Twix*
2014-01-26 18:42
#29

om man tappar en gaffel i golvet väntar man kvinnligt besök och om man tappar en kniv så är den en man

också läste jag i bondepraktikan att de var något om en viss dag man sa att "Anders slaskar el Anders braskar" kanske den dagen Anders har namnsdag och vädret den dagen förutspår sommar vädret😃

ALPHIRA
2014-03-08 00:56
#30

Hoppsan, tlover (#27).

Och jag som har tagit ljung in i huset varenda år i tiotals år nu, jag älskar ljung!

Visserligen är det bara min man och jag som bor här och vi lever fortfarande. Tror jag i alla fall att vi lever…eller vissa andar vet ju inte att dom är döda… 😕

Ghosthunter
2014-03-08 08:19
#31

Martin Ljung kanske?….han coolade för länge sen…men om han vet det eller inte, har jag ingen aning om…hahaha :D

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

NiklasTyreso
2014-03-09 19:29
#32

Ljung kan man göra ett rogivande kvällste på. I min familj har vi aldrig varit rädda för ljung. Kanske olika i olika landsdelar?

tlover
2014-03-09 19:41
#33

#32 Så kan det vara, jag vet att nybyggarna härikring aldrig byggde sina nybyggen där det fanns ljung eftersom det var för torr mark för att kunna leva på och det kan ju ha nått med det att göra.

l'm back

botakt
2014-03-20 06:21
#34

Vilken bra tråd! Har inget att dela just nu.. Återkommer!

Annons:
Upp till toppen
Annons: