Annons:
Etikettmytologier
Läst 21906 ggr
Ghosthunter
5/21/10, 11:24 AM

Sillkung

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är nog den ballaste firren som jag har sett…bara namnet är hur coolt som helst..Sillkung (Den heter faktiskt King of Herrings på engelska)

Enligt gammal norsk folktro så var Sillkungen ledare för sillstimmen och ledde det genom att stolt simma först.

Sillkungen har också gett upphov om spekulationer om havsodjur och havsormar och titta man på den så är det ju högst troligt. Den har "spröt" på huvudet som ser ut som en krona (på bilden hänger den dock ner)

Jag har sett gamla bilder med sjöormar som har en krona på huvudet och det kanske är en Sillkung helt enkelt?

Den är mycket sällsynt i våra vatten, men ett dött exemplar hittades i Bovallstrand i Bohuslän för 1 månad sedan (tyvärr död) senast den sågs i Sverige innan det var 1879.

Sillkungen på bilden är liten, den blir nämligen upp till 11 meter lång och är världens största benfisk.

Den är ballast, den är gigantisk, den är mytomspunnen, den är respektinjagande…och den är KUNG!!!!Flört

Vad tror ni? Kan detta vara förebilden av en sjöorm/sjöodjur?

Ja, jag tror att det är en lika bra teori som något annatFlört

Bild: Creepyanimal.com (ej copyrightskyddad)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Skogselva
5/21/10, 3:28 PM
#1

Är det en "sillkung"? Stackars drottning att bli änka… eller så kanske det var hon som mördade honom? Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
5/21/10, 3:30 PM
#2

svarta sillänkan…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
5/21/10, 5:50 PM
#3

Ha ha ha…ja, man vet ju aldrig!!Skrattande

Men, seriöst…tror du att en Sillkung kan vara upphov till tron på havsormar??

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
5/21/10, 8:48 PM
#4

Ingen aning, kanske.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

fiffiluren
5/21/10, 10:48 PM
#5

dom kan ju bli uppåt 10-11 meter så det är nog inte omöjligt att de har startat en del rykten och myter :)

Ghosthunter
5/21/10, 10:53 PM
#6

fiffiluren - Ja, precis och det finns t.o.m rapporter om att dom har fångat Sillkungar som har varit 14-15 meter, men det är ju ofta så att det alltid finns några jätteexemplar, t.o.m människor. Men 11 meter är ju inte dåligtFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
fiffiluren
5/21/10, 10:56 PM
#7

nej vanliga är dom ju inte, men det räcker ju med en för att grunda en historia :)

Ghosthunter
5/21/10, 11:22 PM
#8

Ja, precis fiffiluren. Den ser ju verkligen ut som om den skulle vara en äkta sjöorm!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
5/22/10, 2:04 PM
#9

Den ser lite emo ut, tycker jag. Cool

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Woozy]
5/25/10, 10:44 AM
#10

#9

he he…  Glad

Woozy

Ghosthunter
5/25/10, 6:51 PM
#11

Hej Woozy…har du hittat hit!!!Tungan ute

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
5/25/10, 7:35 PM
#12

#11

Ja det är väl några månader sen jag skrev första inlägget tror jag… Cool

Woozy

[GunillaF]
5/25/10, 8:05 PM
#13

Huu, vilken firre!Glad

Annons:
Ghosthunter
5/25/10, 10:10 PM
#14

Gunilla - ja, den är grym alltså……kung!!…hahaSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

RedPoison
6/8/10, 9:40 PM
#15

Vilken fin! Så synd att de måste dra upp dem och döda dem. vore ju bättre om de bara tog kort och sen släppte ut dem tycker jag :)

fiffiluren
6/8/10, 11:38 PM
#16

#15 den här var död när den spolade upp på land, eller också dog dom strax efteråt.

Sen är det en djuphavsfisk, så man kan inte bara dra upp dom och fota dom, dom dör antagligen av tryckskillnaden. så det bästa är ju att fota dom där dom hör hemma, men dom är väldigt sällsynta och kan vara svåra att hitta

Ghosthunter
6/9/10, 12:29 PM
#17

RedPoison - ja, det är synd!

fiffiluren - Jag tror inte den dör av tryckskillnad, för det händer att den tittar upp i vattenytan. Men jag skulle kunna tro att om den dras upp för snabbt, så kanske den inte klarar av det. Den kanske simmar upp långsamt….Obestämd

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Taggeman
4/10/17, 12:06 AM
#18

Sillkungen (oarfish) går det många legender om. Den här större fisken sägs att dom fånga den i Mekongfloden och att alla som var med o fiska upp den dog på underliga sätt enligt en lokalguide i Chiang Mai.  http://ole-bloggboken.blogspot.se/2013/01/sillkung.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Ghosthunter
4/10/17, 8:16 AM
#19

Ja, den är märklig. Men eftersom det tydligen är ganska svårt att fånga dom, så är det svårt att utforska. Det sägs att de stora havsdjupen är mindre utforskat än rymden.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

NiklasTyreso
9/21/19, 1:32 AM
#20

För ett par år sedan visade SVT ett naturprogram där de för första gången filmat sillkungar i Medelhavet som simmade upp från havsdjupet längs en tjock kedja som höll en boj vid ytan. Det mest slående var att sillkungen simmade vertikalt hela tiden, med huvudet ökande mot ytan och stjärten mot neråt. Live reflekterade den ljuset från kamerorna i regnbågens färger, vilket inte syns på bilder av döda uppspolade exemplar. I programet sades att det var olika arter av sillkungar i Medelhavet och utanför japan. Sjöodjur har ju folk sett även i insjöar, som storsjöodjuret, och där kan inte djuphavsfisk som sillkungar förklara de påstådda observationerna.

Annons:
NiklasTyreso
9/21/19, 1:32 AM
#21

För ett par år sedan visade SVT ett naturprogram där de för första gången filmat sillkungar i Medelhavet som simmade upp från havsdjupet längs en tjock kedja som höll en boj vid ytan. Det mest slående var att sillkungen simmade vertikalt hela tiden, med huvudet upp mot ytan och stjärten neråt botten. Live reflekterade den ljuset från kamerorna i regnbågens färger, vilket inte syns på bilder av döda uppspolade exemplar. I programet sades att det var olika arter av sillkungar i Medelhavet och utanför japan. Sjöodjur har ju folk sett även i insjöar, som storsjöodjuret, och där kan inte djuphavsfisk som sillkungar förklara de påstådda observationerna.

Ghosthunter
9/21/19, 7:37 AM
#22

#21 Jag tittade på Jeremy Wades, Dark Waters. Det var samma där. Sillkungar vid en kedja till en boj.. Dom simmar även horisontellt. Dom är mäktiga att se🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
5/12/22, 11:14 AM
#23

Lite mer information om sillkungen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sillkung


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: