Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 4256 ggr
ALPHIRA
2013-11-04 00:40

EN ELAK KATT...

Har berättat detta förut i någon sajt för länge sedan..

För några år sedan satt jag precis där jag sitter nu, vid köksbordet och ser en korridor som går till utedörren.

Det var en sommardag, varmt och utedörren stod öppen. Vi bor på landet.

Plötsligt ser jag ett tiotal små varelser (kanske ca 20 cm långa) -kan inte ens beskriva, dom "sprang" så hastigt- in via den öppna dörren och i full fart in i vardagsrummet. Jag visste vid det ögonblicket att dom sökte skydd under och bakom soffan.

Medans dom sprang sa dom att dom vill ha skydd eftersom det är EN ELAK KATT där ute! Dom sa att dom bor i buskarna där ute men får inte vara ifred när den där katten kommer!

Dåförtiden fick vi besök på gården av en främmande katt SOM VAR ELAK mot våra egna, kastrerade och snälla katter. Ibland var våra katter livrädda för den. Vi kallade den katten speciellt just för "DEN ELAKA KATTEN".

Det gick nästan ett år och jag träffade ett medium. Till min stora förvåning så säger hon "Du har vättar som bor i buskarna i din trädgård och du har sett dom."

Hon fortsatte utan att jag sagt någonting: "Dom gömmer sig under din soffa ibland därför att dom är rädda för EN ELAK KATT."

Då berättade jag för henne vad jag själv sett.

Senare när jag var medveten om att vättarna kunde komma in så försökte jag ha ytterdörren öppen om det bara gick. -Och om jag t ex dammsög så talade jag om det för dom och öppnade dörren till ett annat rum där dom kunde vara ifred.

Hösten kom och det gick inte att ha ytterdörren öppen så ofta ifall katten skulle vara i närheten. Så jag frågade dom en gång om jag kan ha fönstret öppet i ett rum som vi inte använde men dom sa klart och tydligt: "DU ÄR DUM! Vi kan inte KLÄTTRA!"

En annan gång sa dom: "DU ÄR DUM! Vi kan inte GÅ I TRAPPOR!" -Efter jag hänvisat dom till övervåningen.

Dom har sagt att våra tre egna katter är snälla.

Det har gått kanske två år och jag har sett varken mina vättarvänner eller den elaka katten. Tills idag.

Idag kom den elaka katten gåendes mycket målmedvetet mot våran gård. Men sen plötsligt halvvägs vände den sig om och gick åt motsatt håll. -Men han finns kanske någonstans runt knutarna. Nu väntar jag bara om vättarna visar sig.

Tack för ordet. Nu har jag återigen totalt idiotförklarat mig men det bjuder jag på.  🙂

Annons:
Aleya
2013-11-04 00:51
#1

Jag blev då glad av denna historien. Oavsett om folk anser den sant eller inte. :-)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
2013-11-04 00:59
#2

Spännande!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ALPHIRA
2013-11-04 01:02
#3

Ja, Clawdeen. För mig är detta sant, andra får tro vad dom vill.

Tarotstollan, själv väntar jag med spänning om katten kommer tillbaka…

🙂

Whippetgerbilen
2013-11-27 17:07
#4

Woow, häftigt! Är vättar typ tomtar?

Dogs is my world ♥

[Forest]
2013-12-18 21:50
#5

Blev verkligen glad över att läsa detta :) Jag har själv som barn sett små fotsår och dessa var inte gjorda av djur det fanns inga spår runt om mer än dessa så ingen kunde gjort dessa, jag och min systerdotter som jag vart bästa kompis med från 3 års åldern var med. Det var orörd snö därmed kunde man lätt utesluta andras fotspår. Jag visa min syster detta o även hon klia sig om huvudet o sa jaha då är det dags att sätta ut lite små skålar så trädgårdstomten får mat för allt han gör. Gissa om vi satte ut små skålar o visst såg vi fotspåren flera gånger om det var denna som tog maten vet vi inte men annars var det väl någon annan som vart glad över påhittigheten vi hade för att variera godsakerna ;)

ALPHIRA
2013-12-21 02:09
#6

#4 Whippetgerbilen! 

Vad jag förstår så lever vättarna i en annan dimension än tomtarna. Vättarna så att säga flyter iväg eller rör sig annars på annat sätt än t ex tomtarna som verkligen kan gå som vem som helst av oss.

Tror mig veta att det finns en enorm mängd av olika slags vättar. Men att dom alla generellt kallas för vättar, beror helt enkelt bara på att vi saknar bättre ord för dom olika "sorterna". 

#5 Forest. 

Oftast lämnar tomtar spår efter sig. Nästan alltid.

Så är det inte med vättar och liknande. Men dom kan lämna andra "spår" efter sig.

Kom ihåg att allt detta är bara hur jag själv tror.

Annons:
ALPHIRA
2013-12-21 02:18
#7

Forest! Det var ju så gulligt av er att ta hand om er trädgårdstomte! Han säkert uppskattade det och skötte trädgården så gått han kunde. Dom brukar ju hjälpa till. -Min erfarenhet är också att dom kan busa ibland också.

Eller var det kanske hon? Vad tror du själv?

Har själv en erfarenhet av tomtar, kan berätta det senare (fast den har jag redan skrivit på en annan sajt).

[Forest]
2013-12-21 09:40
#8

7 Jag vet inte om det var en han eller hon, jag har alltid sagt han :)

Whippetgerbilen
2013-12-21 09:44
#9

#6 Ok:)

Dogs is my world ♥

Upp till toppen
Annons: