Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 2118 ggr
Zamizen
4/8/14, 4:53 PM

Hej!

En fråga, hur vet man om det finns naturväsen i ens skog?

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Annons:
saliganarren
4/8/14, 7:23 PM
#1

När jag går i "min" skog så brukar jag känna av när ett område eller växt/träd har naturväsen!

Går du i skogen och aktivt känner efter så brukar i alla fall jag känna mig iakttagen eller att atmosfären ändras eller så.

Att kalla på dem kan du ju också göra, så de vet att du vill närma dig :3 Huvudsaken är att du ska vara öppen, tror jag.

Har du tur får du kanske till och med se dem!

Hallonregn
4/15/14, 12:15 AM
#2

Hur gör man om man inte vill ha något med 'onda' naturväsen att göra med? Om man kallar på något, menar jag.. 

Skulle hemskt gärna vilja se älvor i skogen, men ack så svårt det är..
inga resultat

ALPHIRA
4/28/14, 9:53 PM
#3

Min erfarenhet är att det finns inga "onda" naturväsen -om vi pratar om "gamla och beprövade" naturväsen, dvs tomtar, älvor etc etc …

Hallonregn, vilka skulle dom "onda" naturväsen vara…?

ALPHIRA
4/28/14, 9:55 PM
#4

Glömde säga att naturväsen (dessa snälla) kan även finnas i andra miljöer än bara i skogen.

NiklasTyreso
4/29/14, 7:07 PM
#5

Enligt den gamla Svenska folktron så kunde naturväsen bli vresiga och sura på människor och skicka på dem besvär och sjukdomar. Sådana oknytt ville man hålla sig väl med eller hålla ifrån sig. Ett sätt att hålla ifrån sig oknytt var att bära vassa metallföremål på sig ex en stålkniv, en vass nål etc.

Zamizen
5/8/14, 5:39 PM
#6

Ja dom kan bli sura och göra lite "hyss"

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Annons:
Moonwing
5/13/14, 11:43 PM
#7

Naturväsen har inte samma syn på sin verklighet som vi, alltså inte samma värderingar-vi har tappat kunskapen om deras värderingar, det gör dem vresiga..de förstår oss inte längre (vi moderna) helt enkelt..som en kulturkrock ungefär.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: