Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 4412 ggr
Ghosthunter
2/28/16, 5:31 PM

Berättelser från Nordvärmland

Det är få ställen i Sverige som kan mäta sig med lika mycket sägner, spökerier, småfolk, naturväsen och magi som i norra Värmland. Här är en intressant sida med en del berättelser. Både i text och ljudupptagningar: http://www.nordvarmland.com/istid/

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ralph
3/3/16, 7:24 PM
#1

Det skulle vara kul och göra en utforskning där uppe. Du har ju nära GH, vågar du dig upp och snoka rätt på ett ödetorp?

Ghosthunter
3/4/16, 8:32 AM
#2

Naturligtvis vågar jag det. Det övernaturliga skrämmer inte mig alls….om det var det du menade?🤔 Men menar du att typ göra intrång över annans mark och sedan intrång i torpet…..då är det en annan sak. Jag är väl inte rädd för det heller….men har stor respekt och moral som gör att jag inte bara kan kliva in i varje ödehus som jag ser🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ralph
3/18/16, 8:16 AM
#3

👍

Intrång på icke odlingsmark faller väl under allemansrätten?
Hur det är med ett förfallet ödetorp, det vet jag inte.

Ghosthunter
3/18/16, 8:19 AM
#4

Egentligen är det mer att jag är rädd för att bli observerad. Folk blir ju så misstänkta på landet, så fort man stiger ur bilen och går in i buschen….och inte är det så märkligt med det!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ralph
3/18/16, 11:08 AM
#5

Det, stämmer jag vet sedan barnsben hur det är.

På tidig 80-tal var vi några som var ute och åkte i Göinge i nordöstra Skåne, nära "Den svenska gränsen" . Vi stannade för att fylla på lite kylarvatten på den gamla 60-tals skorven som vi åkte i. Jag såg i ögonvrån hur det fladdrade i gardinerna på ett närbeläget hus.
Jag tänkte, "så jäkla lantligt, hade det inte varit bättre att gå ut och fråga om vi behövde hjälp?"
Då skulle människan samtidigt få ett ögonblicks social kontakt med oss och se vad vi var för folk.
Vi var vanliga lundastudenter ute för att studera naturen uppe i nordost; helt ofarliga väluppfostrade ungdomar.

Ghosthunter
3/18/16, 12:48 PM
#6

Ja, det är ju så🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ralph
3/19/16, 6:50 PM
#7

Det var jag och Draken och några till, ärliga och fina akademiska ungdomar.
🌺

Terra Australis
3/26/16, 1:31 PM
#8

"det fladdrade i gardinerna"

Jo du, så går det till lite här och var.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Upp till toppen
Annons: