Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 5506 ggr
Oisis
2010-07-29 23:34

Alrunan

Den som läst "Sagan om isfolket" av Margit Sandemo, har då blivit ivnaggad i hur en alruna kan fungera. Har själv läst dessa böcker och finner denna följetong oerhört fascinerande.

Alrunan är ju egentligen en potatisväxt som växer vild från medelhavet till Himalya.

Förr i tiden så användes den som stärkande av könsdriften, och den hade också stor betydelse inom den grekiska medicinen bl.a.

Inom häxkonsten så används också alrunan för diverse trollkonster. Den har ansetts vara den starkaste och kraftfullaste av alla trolldomsörter.

Vad tror ni? Tror ni på dess kraft, att den även fungerar som en skyddsamulett på "rätt" ägare ?

Annons:
Skogselva
2010-07-30 13:09
#1

Ja, jag tror det ligger något i det, om inte annat.

En annan "myt" är att om man säljer alrunan så får man inte begära mer än vad man själv köpte den för - man ska alltid begära mindre och den som får den gratis eller bara har den i sin ägo när man dör, kommer att förlora sin själ till djävulen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
2010-07-31 17:16
#2

# 1 Ja, det där låter bekant. Det har jag nog läst någonstans.

Skogselva
2010-07-31 17:20
#3

Sen så skriker den ju när man drar upp den ur jorden och man dör från ljudet. Flört

Det är mycket spännande, tycker jag, all tro och alla myter som folk har satt på växter.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
2010-07-31 17:31
#4

Precis. Finns mycket spännande att läsa om.

Ghosthunter
2010-08-03 21:03
#5

Jag tror säkert att det kan fungera med olika växter och örter även om en del tycks vara lite väl överdrivet. Men att växter och örter är bra i healing tror jag och det ska ju även vara bra att bara krama om ett träd t.ex. Vet inte vilket träd som är bäst. Men jag prövade med en Ek och man kände att det pulserade av liv och kraft från träden, via armarna och ut i kroppen…

Intressant om AlrunanFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2010-08-03 22:24
#6

#5 Oak is the best.Flört Träden symboliserar olika saker, kan inte betydelserna så bra, men eken symboliserar vishet. Så bäst träd att krama kanske beror på vad man söker "tröst" för.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ghosthunter
2010-08-03 22:55
#7

Jag var på Ramsbergsgården på en rundtur, meditation och visning. I trädgården stod det en ek och mediet Jane Lyzell sa till oss att pröva att röra eller krama trädet och bad oss att beskriva känslan. Jag har nog aldrig tidigare känt sån kraft i ett träd innan. Men det kan ju bero på alla andeenergier, etc som finns där. Det liksom pulserade in energi i mig och det kändes lugnt och härligt.

I trädgården fanns det också ett ställe vid en liten damm där folk ofta brukar se olika naturväsen.

Ramsbergsgården är full av energier och spöken…det diggar jagSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2010-08-03 23:48
#8

Spännande, har aldrig hört talas om Ramsbergsgården dock.

Jag går till min ek i skogen, jag. Glad Visst känner man livet i stammen? Det kan ju inte vara för inte som man ska krama ett träd om man går vilse.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-08-04 10:49
#9

Ramsbergsgården är en kursgård för medialitet och andlig utveckling som ligger i Västmanland mitt ute i skogen. Mediet Jane Lyzell som finns på olika sajter här på iFokus driver stället…

(Googla, vettja!!)Tungan ute

Krama ett träd när man går vilse har jag aldrig hört talas om…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2010-08-04 13:31
#10

Inte? Det blev jag i matad varje gång dagis/förskola/fritids/scouter tog med sig mig och andra ut i skogen, som barn.

jane Lyzell kände jag igen, nu när du säger det så har jag ett vagt minne av gården också.

Men googla för att hitta information? Vad långsökt. Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
2010-08-04 15:57
#11

Krama träd är bra. Det brukar jag också göra om jag behöver energi. Helst björken. Glad

Finns inte så många ekar här där jag bor, men jag skall testa vid tillfälle Flört

Bjornen
2011-06-18 13:24
#12

Träden förenar jorden med himlen och har därför varit viktig i äldre folktro. Enen har ju egenskapen att bli gammal och dessutom har den myckett gående rot som är mycket hårt förankrad i jorden. Ett annat träd som varit viktig i gammal folktro är asken (Yggradrasil). Det är det sista trädet som grönskar och före det ser det väldigt dött ut, så det var nog lätt att beteckna det som livets träd som återföds varje försommar. En viss likhet finns också med eken som har svagt flikiga blad och också grönskar sent.

Norröver har rönnen fått överta askens funktion genom löven stora likhet med asken. Dessutom är rönnen också ett bärande träd med användbara bär, kanske särskilt för sin konserverande egenskaper. Alla bärande träd har haft ett särskilt skydd i våra landskapslagar och Byggningabalken. Det samma gäller ju också ek, bok och hassel.

Rönn är särskilt i Finland ett heligt träd och speciellt då flygrönnar. Det har också spridits till Sverige med den svedjefinska kulturen. Det tyder dock på att den har haft stor betydelse även i Sverige under gågna tider. En del sådana åtminstone indicier finns på Gotland från 1200-talet.

Skogselva
2011-06-18 22:28
#13

#12 Så det är därför alrunan "är" så magisk? Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Bjornen
2011-06-19 05:50
#14

Alrunan magi finns också i rotens form.

Skogselva
2011-06-19 13:27
#15

Jo, så mycket fattar jag. Flört Jag bara tänkte om det du sade om träden också bidrog.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bjornen
2011-06-19 14:25
#16

Trädkulten är mycket utbredd inom schamanismen och därigenom även i den svedjefinska kulturen.

Skogselva
2011-06-19 19:23
#17

Okej. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[skymningsaga]
2011-12-27 18:14
#18

Någonting jag vet om alrunan madragoran är att den är svår att få att växa den är så petig. ingen av mina plantor växte fast jag verkligen försökte.

Men så har ju inte jag gröna fingrar precis.

Jo har läst serien tusen ggr. Just därför jag ville testa att få dem planterat. Men de är otroligt giftiga,

Ghosthunter
2011-12-27 18:16
#19

Är det Alrunan som är så giftig att man inte bör ta på den ens? eller kanske jag blandar ihop den med Giftek??Cool

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[skymningsaga]
2011-12-27 18:48
#20

nepp du har helt rätt. alruna är det samma som mandragora, Och man skall aldrig ta i den. och kommer inte ihåg om det var blanden eller den indigofärgade blomman som var giftigast

Annons:
Ghosthunter
2011-12-27 18:58
#21

OkayGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Bjornen
2011-12-28 06:43
#22

Ytterst få växter är giftiga att vidröra. Några nässelarter ger brännskador på huden. Några är fototoxiska och den farligaste av dem är giftsumak. Jag tål den dock bra och deras giftighet beror hur känslig manär. Sol och högtemperatur ökar risken. Den mest kända är den sibiriska jättebjörnlokan, men det finns flera.

Giftiga växter är mer sällan giftiga att hantera. De har inget behov av att vara både kontaktgiftiga och giftiga.

[Sol69]
2013-08-27 14:19
#23

Jag har sagan om Isfolkets smycke som är en Alruna runt halsen och har haft det på mig sen jag var ungefär 25 år.. Är många år nu.. 🤫

Kan säga att jag tog den av mig en gång för jag ville ha ett annat halsband på mig. Men att jag kände mig så olustig när jag inte hade det på mig, så jag tog på mig det direkt igen. 

Så det hänger runt min hals och jag kan inte tänka mig att byta smycket, utan om jag ska ha annat på mig får ändå min alruna hänga med runt halsen 😃

ALPHIRA
2013-09-09 23:15
#24

Bjornen.

Vad kan du om pilen (heter det så, PAJU på finska).

Vår tomt där på stugan är full av pajus. Lite för mycket och dom är svåra att få bort också. Det blir bara fler och fler.
Hur ska jag kunna "utnyttja" denna buske -eller träd?

Tarotstollan
2013-09-10 23:51
#25

#23. Sol, jag har också en Alruna runt halsen och har haft den i många år.
Fast detta är min andra, tappade den första på golvet ( hade bråttom och tänkte jag tar upp den sen under sängen, vilket jag naturligtvis glömde) och sen lekte katterna antagligen med den och sen åkte den in i dammsugaren utan att jag märkte det.
När jag kom ihåg att jag hade tappat den på golvet var det försent, jag hade redan slängt påsen. Kan inte säga hur ledsen jag var!😭
Sen kom det ett erbjudande i posten från "Boknöje" om att köpa smycken och böcker från dem igen! Jag köpte ett nytt hängsmycke direkt!🙂
Känner också mig konstig utan den, så jag har också alltid dubbla halsband på mig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
2013-09-11 09:20
#26

Tarotstollan då gör den säkert också någon nytta för oss.. När det inte känns bra att vara utan den..

Tarotstollan
2013-09-11 22:03
#27

#26. Ja, det måste nog vara så! Känner mig helt enkel naken utan den, dessutom brukar jag kolla att den är där runt halsen flera gånger om dagen. Brukar lyfta upp den och stryka lite över den. Är väl rädd att denna skall försvinna också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: