Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 4611 ggr
Skogselva
5/20/10, 10:25 PM

Varför gör de så?

Innan Bauer och allt vad de heter så var troll vackra varelser. De var både vackrare och längre än människor, och naturligtvis var de rika som troll. (Hahaha)

Men då undrar jag: varför byter trollen bort sina barn mot våra? Om de nu är så mycket vackrare än människor alltså…

Teorier någon?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Skogselva
5/27/10, 10:22 PM
#1

Är det ingen mer än jag som funderat på detta?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jinaum
5/28/10, 4:43 PM
#2

Jo jag har funderat på detta lite. Att troll har så många olika utseenden att de tycks som olika raser.

Dock tror jag bortbytningar är grundat från de mer fula trollen och att människo barnen var vackrare. Det är så jag fattat det i alla fall. Deras egna ungar var fula och blev inte vackrare medens en människan bara blev vackrare och vackrare med åren

Ghosthunter
5/28/10, 10:48 PM
#3

kanske för att undvika inavel i framtidenTungan uteSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

dontknow
5/29/10, 9:57 PM
#4

hej hej ja kikade in för att se vad detta var , men hur vet ni att troll finns? vad skiljer deras anatomi från våran?

och allt det andra ? vampyrer hur vet ni att det finns och att det inte bara är psykopater som intalat sig att dom är vampyrer ?

är öppensinnad och undrar bara hehe :)

Jinaum
5/29/10, 11:51 PM
#5

#4 jag tror att man överhuvudtaget på detta forum utgår från att det finns.

Och finns och inte. Är ju en fråga om folktro.

Går man längre bak tänkerj ag diskutera med dig. För DÄR tror jag det är mer troligen att vampyrer och troll är sådana människor som stötts ut eller liknande. Om man nu skall slå hål på småbarnsdrömmarna att de finns.

Hellre hålla fantasin öppe å låta sig tro än å slå ihjäl den med logik.

Skogselva
5/31/10, 11:45 AM
#6

#4 Jag vet inte om de finns, men jag förnekar inte möjligheten. Tycker att chansen för exempelvis trollens existens är lika stor som chansen människans. Flört 

Som sagt, det är ju folktro vi behandlar. Det finns många sjukdomar som kan ha gett upphov till en hel del varelser, på grund av oförståelse och vidskepelse.

Vampyrer är ett exempel på väsen som kan ha "uppstått" på grund av sjukdomen poryfori vars symtom påminner om en vampyr.

Men jag tycker fortfarande inte att det är en omöjlighet att väsnen faktiskt finns - vi finns ju.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
dontknow
5/31/10, 12:02 PM
#7

okej ':)

Huygens
5/31/10, 8:32 PM
#8

troll och alver var samma sak, ibland, i asaberättelserna

Skogselva
5/31/10, 9:43 PM
#9

#8 Jo, i asaberättelserna, men jag tänkte mer omkring tiden efter vikingatiden. Även på 1600-talet var trollen vackra. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Huygens
5/31/10, 10:30 PM
#10

Tja, jag pratade en gång med ett 820 år gammalt troll. Han sa att det var ett sätt att bli av med problembarn.

Fick man en trollunge med tjuvögon visste man vartåt det barkade. Då gällde det att kvickt som attans leta upp ett människobarn som såg ungefär likadant ut och byta snabbt.

Dessutom var det lite status ett tag att ha människobarn, ungefär som när vi adopterade koreaunger på 1970-talet.

Nuförtiden skaffar sej trollen mest bortbytingar för att röra om lite i genpoolen då vi har fått så många nya trevliga utlandssvenskar.

Skogselva
5/31/10, 11:10 PM
#11

Är det därför barn bara är söta när de sover? Tyst

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Onni
4/14/11, 7:38 PM
#12

Kan det vara så att människan för att skapa ett motstånd mot, och en motvilja för troll. förvränger trollets usprungsväsen? Trollet förvanskas i människans berättelse till ngt fult, krumt, elakt och illasinnat. Allt för att vända människan från otro. Det fula vänder vi lättare ryggen till än det vackra.

 Där passar illvilliga handlingar som bortbytingar bra in. Urspungligen kan bytandet av barn betytt något välsignat och gott, att barnet får en unik chans. En symbol för att ge och ta, där människan i allra högsta slag var en del av balansen i naturen.

Bara spekulationer, men ändå…

Skogselva
4/15/11, 11:05 AM
#13

#12 Så har jag inte tänkt på det förut. Så skulle det kunna vara, faktiskt. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Bybo
4/22/11, 7:30 PM
#14

Har alltid älskat tomtar och troll och andra väsen. Sen, om de finns eller ej vet jag ju inte då jag inte har sett nån :))

Men iaf, vem säger att trollen är fula egentligen? Främmande för oss, och ovana utseenden, är kanske en liten anledning. Och att man sen tex kanske ville skrämma barnen så de inte skulle gå vilse i stora skogen osv…

När mina barn var små, så förmådde jag aldrig läsa att trollet var fult och prinsessan vacker *S Ville att barnen skulle bilda sin egen uppfattning.

Den förhållning hade jag också då det tex gällde folks utseenden. Jag och mitt ex, nämde aldrig om någon var tjock smal osv… Så, när barnen började på dagis, så blev de lite förvånade över att folk kallades tjockis osv…

Sorry för Ot-diarré, och svamel

Skogselva
4/22/11, 9:06 PM
#15

#14 Det tycker jag verkar som ett bra förhållningssätt, men kan förstå om det blev lite av en chock för barnen när de kom till dagis. Fler föräldrar borde göra som ni gjorde.

Personligen tror jag stenhårt på att skönhet ligger i betraktarens ögon, och alltså är helt individuellt och relativt. Flört

Jag vet faktiskt inte varför trollen blev fula, som sagt, innan bl.a. John Bauer så var de ju faktiskt vackrare än människor. Kanske som du säger, för att skrämma barnen från att gå för djupt in i skogen, likt man berättade om Näcken för att skrämma barnen från att gå för nära vattendrag.

Trollen kunde i och för sig förvandla sig, så de kunde vara både fula och vackra, men det var Bauer (m.fl.) som gjorde dem permanent fula.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

frosselknylting
9/13/13, 10:17 AM
#16

Men tänk sen även på att många av de illustrationer som finns av troll och dylikt i många fall hör till en modernare saga & i dessa målas ofta troll och egentligen alla icke-människor upp som något fult, sämre, elakt & något att akta sig för. Om man sen även kollar på vad som har hänt med den folktro vi haft i norden & hur den blivit mer eller mindre tabubelagd, ses som något endast barn eller "annorlunda" människor kan få tro på (mer eller mindre), så är ju inte denna nyare variant så konstig. Man ska helt enkelt inte tro så mycket på sådant för att kunna passa in i det modernare samhället. Vi levde mer i & med naturen förr & var även tvungna. Som Onni sa också, så har vi lättare att lämna något fult bakom oss. Det jag bland annat ville säga var alltså att illustrationer på troll och andra väsen, där de målas upp som fula, inte har mycket med vare sig sanning eller vår tidigare tro att göra. Om man själv har gåvan att få uppleva några av de väsen som ännu lever bland & runt oss så ser man att deras naturliga skönhet består. Sen beror det förmodligen även på var, hur man ser dem samt vad man själv har för tro eller hur man lever i samklang med sin själ, med naturen osv. "Det ligger i betraktarens ögon"? : ] Att det sen förekommer bortbytingar.. Ja, jag vill tro att många väsen lever bland människor, i snarlika mänskliga skepnader, så det som tidigare sagts i denna länk tycker jag är möjlig. Det finns så många olika typer av väsen och likaså tror jag att det finns många typer av troll, små som stora, underjordiska, i nästan mänsklig skepnad, soldyrkare, de nattvakna. Det finns många sägner & myter runt hela jorden där väsen lever & bildar familj med människor. Om man sen ser tillbaka i tiden så kan det även ha varit ett sätt att förklara varför ett av ens barn var så olik de andra, stökig eller svårhanterlig - "det måste vara en bortbyting" Människan skulle må bra av att inte anstränga sig så mycket hela tiden på att stänga sig själva, utan låta sig se med alla sinnen & lyssna till hjärta, naturen & alla element igen. Det är meningen att vi ska leva på denna planet med & bredvid alla väsen & varelser som finns här, inte knuffa undan dem, vår livsglädje & försöka intala oss att vi blir gladare som ensamma på denna jord & bundna till materiella ting. Nu kom visst en massa upp här, men jag tycker sånt här är så intressant. Ha en underbar dag - idag, imorgon & i oändlighet ~*~

Bybo
9/13/13, 10:42 AM
#17

Ha en underbar dag/liv du meee…. tar till mig, vad du skrivit…och mycket känner jag är "sant"

Bjornen
10/20/13, 8:07 AM
#18

Ingen människa diskuterar varför trollen bytt bort sina barn, utan det är ju människobarnen som blivit bortbytta. Detta för att förklara varför ens "egna" barn blivit konstiga. Oftast onda eller märkliga på ett dåligt sätt. Någon gång även med extra förmågor, som ibland kan framskymtas i häxprocessernas tid.

Legaata
12/12/14, 6:16 AM
#19

Jag tror det kan ha med nyfikenhet att göra. Lite av samlarmani. Geomantikern Rebecka Vik beskriver i en av sina böcker om hur hon blev bortförd av ett troll (inte fysiskt utan astralt). Hon blev dock inte tvingad att vara kvar hos trollet.

Upp till toppen
Annons: