Annons:
Etikettf-nordisk-folktro
Läst 4478 ggr
Ghosthunter
1/21/10, 5:33 PM

Nattravnen

Nattravnen

Denna varelse sades vara en död mans osaliga ande som visade sig i form av en stor svart fågel. Ofta rörde det sig om någon som har blivit mördad eller levt på ett sånt ogudaktigt sätt att han inte fick någon ro. Nattravnen brukade avslöjas av sitt vilda skri.

Nattravnen hade för vana att visa sig inför stora högtider, men endast om nätterna eftersom denne likt andra gengångare var aktiv endast tills dess att solen gick upp. Den försvann då ner i jorden, men bara för att återuppta sin vilda färd påföljande natt.

Även om han oftast visade sig i fågelskepnad kunde han även komma i form av ett bevingat skelett. Några Nattravnar kunde även ha ett stort hål genom bröstet. Detta hade uppkommit genom att en påle hade spikats genom kroppen, något som ibland gjordes för att hålla mördade på plats så att de inte skulle gå igen.

Men då pålen utsattes för vädrets makter förmultnade den efter en tid och den mördade kom loss. Han visade sig därefter som en Nattravn.

Källa: ur boken ´Spökhus i Göteborg´

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Skogselva
1/21/10, 6:03 PM
#1

Intressant Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
1/21/10, 6:17 PM
#2

Tack Skogselva!Glad Det går att läsa om en man som såg en Nattravn på en liten öde ö i Delsjön precis utanför Göteborg. Tack vare att det är is på sjön så var jag där i går. Men det var på dagen, så jag såg ingetSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
1/21/10, 6:25 PM
#3

#2 Att se spöken på dagen är som att se en svart fågel en mörk natt. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MissHedgehog
10/4/13, 1:56 AM
#4

# Ghosthunter Skulle du kunna länka till eller kopiera det som står om nattravnen vid Delsjön? Jag håller på och sätter ihop en karta över nordiska anomalier där den berättelsen skulle passa utmärkt! :)

Ghosthunter
10/4/13, 7:22 AM
#5

Detta är som sagt taget ur en bok och jag försökte nu att googla på nattravn, men hittar inget….nästan bara en låt med samma namn. Men du får jättegärna ta den texten som jag har skrivit här🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

MissHedgehog
10/4/13, 8:48 PM
#6

OK, får försöka få tag i den boken. Tack för svar! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: