Annons:
Etikettlitteratur-mm
Läst 1138 ggr
NiklasTyreso
2014-03-05 21:43

Boken Bot och botare...

Jag kan rekommendera boken "Bot och botare : i Jämtland och Härjedalen", av Lars Hammarin.

Den tar på ett föredömligt sätt upp de klokas bruk av både magiska metoder ex vid stämmning av blod, smörjning mot riset och naturmediciner de använde.

Min egen reflektion: Intressant är att alla de folktroende kloka botarna samtidigt var kristna. Idag är det ofta ny-hedningar och liknande som inspireras av de kloka, men de kloka var (nästan uteslutande) kristna. Folktrons väsen och bruk gick fint att kombinera med kristen tro på den tiden, även om det idag verkar motsägelsefullt. De som bekänner sig som häxor eller hedningar idag är inte trogna den nordiska traditionen med kloka botare, för de har en annan religion än de kloka hade.

http://www.litteraturmagazinet.se/lars-hammarin/bot-och-botare-i-jamtland-och-harjedalen

Annons:
ALPHIRA
2014-03-08 00:46
#1

Tack för en intressant tips!

NiklasTyreso
2014-03-09 19:23
#2

På sidan 122 står om bot vid halsont, att gurgla munnen med saltvatten eller avkok av gullviva, tibast eller morötter. Det fick mig att minnas att när jag växte upp på -70-talet förmådde min mormor (hon var barn och barbarn till ett par kloka gummor) mig att gurgla med väldigt salt vatten med peppar i. Hemskt för ett barn men min minnesblild är att man kände sig bättre i halsen några timmar senare.

Upp till toppen
Annons: