Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettmytologier
Läst 1678 ggr
Ekorren-perro
2009-09-06 03:33
0

Gnom

En gnom (lat. gnomus, till grek. ???µ? gnome: förnuft, förstånd) är inom alkemin en elementarande kopplad till jordens element som först omtalas av alkemisten Paracelsus. Tanken på sådana elementarandar härrör främst från medeltida animistisk-kabbalistiska föreställningar, och ansågs personifiera sitt elements egenskaper. Gnomen är enligt Paracelsus kort till växten, och det är möjligt att han hade den tyska folktrons koboldar i åtanke. Som namnet antyder antogs gnomen besitta stor kunskap.

Gnomerna påminner om de nordiska tomtarna. På engelska kallas trädgårdstomtar för garden gnomes. I rollspel är gnomer vanligen ett släkte ganska lika dvärgar men något kortare och spensligare.

(Texten är tagen från: Wiki , Ej Copyright)

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Skogselva
2009-09-06 20:02
0

Det behöver inte stå copywrite för att den ska vara skyddad, i Sv räcker det med att en text blivit skriven för att den ska vara copywritad. Men det borde ju inte vara ngn fara så länge det är väl hänvisat varifrån en text/bild är hämtad.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2009-09-06 20:53
0

Kan inte vara så lätt att kontakta ritaren så jag tar bort bilden för säkerhets skull. Har du tillstånd för den så får du gärna lägga upp den, men tills dess känns det bättre så här.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ekorren-perro
2009-09-06 22:20
0

Jag satt inte och kontaktade alla de bildernas ägare :P Men ta bort dom :) inga problem för mig :)

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~