Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-nordisk-folktro
Läst 6477 ggr
Ghosthunter
2010-02-22 10:22
0

Lyktgubbe

Lyktgubbe:

I vissa delar av Sverige är detta väsen vålnaden efter en människa som med lykta i hand vaktar orätt nedgrävda pengar. På andra ställen är lyktgubben ett manligt oknytt som antingen bär på en lykta eller far omkring som ett skimrande ljusklot. Lyktgubben försöker alltid lura ut människor på en sankmark, för att där dränka dem. Stormiga fullmånenätter kan lyktgubben fara in i kroppen på en människa och bo där i form av elaka tankar. Om lyktgubben kan få sin värdperson att begå 365 illdåd på ett år blir han befodrad och får vara förlöpare till Djävulens vagn, då denne är ute och reser.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2010-02-22 14:36
0

Intressant

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[trollduva]
2010-02-22 22:41
0

har spelat lyktgubbe på våra spökvandringar ett par gånger,alltid lika kul att dra ut folk från stigen och springa kors och tvärs med dom i den mörka skogen^^

jag har läst och hört att här i skåne trode man för att lycktgubbar var lantmätare som hade fuskat när dom mäte upp någons mark,och att dom är dömda att i alla evighet mäta om markerna dom fuskmäte,här kalas dom ibland oxå för irrblås

hannakb
2010-06-26 16:15
0

Har läst lite böcker då de har pratat om lyktgubbar men visste aldrig riktigt vad de var för några…

Väldigt bra text!Flört

Jinaum
2010-06-26 21:34
0

skrev en låt en gång om lyktgubben :P Var rätt skoj.. åh jag vill bli bra på å skriva naturmystiska ballader igen!

Skogselva
2010-06-26 22:14
0

#4 Det är bara att sätta sig och börja. Flört Man brukar komma in i det igen ganska så fort, tycker jag.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
2010-06-27 01:10
0

Åh, kära nån! Det här visste jag inte. Men intressant att läsa var det.

Pyttelite
2022-04-08 20:31
0

Nu finns han på SVTplay ända till 2022-06-30 sedan går han i dvala.

https://urplay.se/program/166849-mytologerna-lyktgubben

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

När mörkret lägger sig börjar lyktgubbens evighetsjobb. En gammal förbannelse tvingar honom att mäta tomter dag ut och dag in. Av ren tristess passar han på att förblinda folk med sin lykta och få dem att gå vilse. Det är precis vad som sker med Mytologerna när de försöker fånga in honom. Förblindade och hjälplösa - denna gång kan det väl inte gå vägen för våra superagenter?