Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettallmänt
Läst 2754 ggr
SilvianLuna
0

Höstdagsjämningen 21-23 september

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är det tid för att begrunda året som varit och minnas de erfarenheter man fått på vägen till höstens bragd. Det är dags att förbereda oss för den mörka halvåret av vila (främst för naturen) och många stunder i betraktandet av månen som får oss till många assosiationer och tankar. En tid för att granska nya idéer och se nya möjligheter.

Vad gör ni under dagarna få som under hösdagsjämningar? Gör ni något speciellt?

Jag gillar att traska runt i skogen med hunden och inandas den friska, svala höstluften.

LaSadie
0

Jag gör inget speciellt men gillar att motioner på hösten. Mkt friskare luft!

Skogselva
0

Under högtider så brukar jag äta lite finare mat, men annars är det inte så mycket mer firande. Vet dock inte hur det blir ikväll, det är ju bara tisdag…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Hedgeborn
0

Vid Samhain brukar vi fira med eld och föda och i år kanske jag tom, slår till med en cermoni el, upplevelse

AnteMsson
0

Vi markerar bägge solstånden och dagjämningarna varje år.
Rent ceremoniellt beror det på antalet deltagare som infinner sig, hur det ser ut.

De olika högtiderna infaller ju på speciella klockslag och egentligen inte under en hel dag.

Vi brukar markera dagarna innan och efter med förberedelser och tankar - planer och möten.

Vi hade till exempel 5-årsmötet med återupptagande av externt arbete under vårdagjämningen som inföll i år. Det var en ganska stor händelse och vi hade deltagare från större delen av världen.

Just denna höstdagjämning för min egen del skedde i tankar och ensamhet - och tacksamhet inför tiden som kommer.

SilvianLuna
0

#4 Hur räknar man ut dessa tidpunkter? Är det ett outalat mysterium eller kan man räkna ut det med mindre avancerad matematik? Flört

AnteMsson
0

Man behöver en del grundläggande kunskaper inom astrologi och astronomi för att kunna få till det ;-).
Det är inget outtalat mysterium, men heller inte hur enkelt som helst.

Ett medeldygn är 23 timmar 56 minuter och 4 sekunder långt - inte 24 timmar som vi räknar av enklehetsskäl. (Därav skottåret, eftersom ett "riktigt" år är 1/4 dygn längre än kalenderåret.)

Höstdagjämningen är det exakta ögonblick då solens mittpunkt  passerar himmelsekvatorn söderut. i år var det 21:18 UTC, den 22/9.

Nästa år blir det således 03:09 UTC, den 23/9.

Skogselva
0

#6 Det där begriper jag inte ett dugg av, om dag och natt är lika långa så är de väl det hela dagen/natten och inte bara vid en viss tidpunkt?

Det här är förvirrande…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnteMsson
0

Höstdagjämningen (Autumnal Equinox) är den tidpunkt då solens mitt skär ekvatorn.
Det är inte mycket att diskutera - det är vad det är, per definition.
Att sedan dag och natt jämnar ut varandra i anslutning till det är inte själva högtiden.

Likt sommarsolståndet (Summer Solstice) infaller då solen står som högst på sin deklination - står högst på norra hemisfären (Vilket innebär zenit över kräftans vändkrets) 11:28 UTC nästa år den 21/6.
Det är det vi brukar fira som midsommar.

Däremot är det inte årets längsta dag, vilket också felaktigt antas av väldigt många. Det blir en förskjutning på norra halvklotet med mellan 22-36 timmar, beroende på breddgrad, vilket kan innebära att den längsta dagen är upp till två dagar från sommarsolståndet.

AnteMsson
0

Anledningen till att jag även skriver de engelska betydelserna är för att, om man vill, kan verifiera att jag inte häver ur mig felaktigheter.

Dessutom sker många kontakter och firanden internationellt, så det faller sig naturligt att skriva på bägge språken.

Är det för förvirrande att veta vad det är man firar under "magiska" högtider (Vilket ligger lite i undertonen för sajtens inriktning), kanske man skall låta bli att fira "magiskt" och ägna sig åt annat som man vet vad det är… Bara en tanke, för säkerhets skull.

Skogselva
0

Var inte så tyken!

Vad som är det förvirrande är hur man räknar ut vilken tidpunkt det faller. Du fick det dessutom att låta som om dag och natt bara var lika långa under den här tidpunkten då solen står på det där speciella stället.

Av det jag stött på så är du än så länge den enda som påstår att det är just när solen står precis någonstans på himlen som man firar.

Sen kan det ju också bero på hur insatt man är i astrologi -nomi, jag är inte insatt i det hela och tycker bara det är förvirrande med de där smådetaljerna.

Trots allt så firar man ju högtiderna efter sin egen tolkning, jag föredrar att fira equinoctem, den aspekten känns viktigare för mig.

Den vanligaste informationen som jag har träffat på om Mabon är att det är en skördefest. Svårt att mellan raderna läsa att det är solens ståndpunkt som firas, när man inte kan särskilt mycket om astrologi och -nomi.

AnteMsson
0

Jag är inte tyken…. Men du är inte den första som ser mig sådan ;-)…
Jag är bara lite korrekt och tycker att man skall få veta alla aspekter - inte bara moderna och lite slö-slappa hållningar som florerar runt om i "samfundet". Det är inte för att säga att något är fel - utan jag talar om varför en sak är på ett sätt och hur man kan göra om man vill. Lite som alla andra uttrycker hur de och andra gör.
Skillnaden är väl bara den att jag har en viss formell utbildning i ämnet.

Jag vet inte helt ens vad du menar med att du är intresserad av det ockulta, eller om du blandar det samman med något anant.

Dock iom att den vedertagna definitionen av solstånden/dagjämningarna är den jag framlägger, är jag långt från ensam om att säga det.
MEN jag har heller aldrig påstått att det är bara då solen står i de punkterna man firar - utan att det är tidpunkten som är den egentliga högtiden.
Om du ser vad jag skrev så ser du att själva "firandet" för vår del pågår under några dagar runt själva händelsen.
Om man nu skall utföra någon ceremoni eller hålla ett tal är det ju däremot vettigt att göra det på "rätt" tidpunkt.
Lite surt om "Ring klocka ring" skulle läsas upp vid vilken tidpunkt som helst på nyårsafton.
Det blir inte helt samma effekt eller uppnått syfte då, eller hur?

Skogselva
0

Eftersom jag aldrig hört talas om "ring klocka ring" så skulle jag nog inte märka någon skillnad. Jag kan bara anta att den bör läsas upp vid tolvslaget, eftersom det är då fyrverkerierna kör igång.

"Jag vet inte helt ens vad du menar med att du är intresserad av det ockulta, eller om du blandar det samman med något anant." Jag är inte helt säker på vad du menar med det.

Men nej, jag har inte blandat ihop det med något annat, det finns ju fler aspekter av det ockulta än bara astrologi. Jag var väldigt intresserad av astrologi när jag var mindre, men nu stör jag mig mest på att de egenskaper som tillskrivs mitt stjärntecken inte passar in på mig. Jag gillar vatten och månen, men annars så är det ytterst få av Kräftans egenskaper som stämmer överens med min person.

Stjärntecken är bara en av astrologins aspekter, det vet jag, och jag säger inte att läran om stjärnorna är felaktig, bara att den aspekten av ockultism inte är min grej.

AnteMsson
0

Nej astrologi är bara en liten del av min "grej", vilket är lätt att se.
Jag har en presentation, som jag kan hänvisa till, så slipper jag skriva det här i tillägg.

Skogselva
0

Som sagt så är jag inte helt säker på vad du menade med just:

"Jag vet inte helt ens vad du menar med att du är intresserad av det ockulta, eller om du blandar det samman med något anant."

Så jag kunde ju bara svara utifrån min tolkning. Det lät lite som om du menade att "är man inte intresserad av astrologi så är man inte intresserad av ockultism".

Jag kanske tolkade det fel, men så tyckte jag i alla fall att det lät.

SilvianLuna
0

#6 Låter logiskt ^^ Så om vi räknar ut att datumet för den exakta höstdagsjämningen är den 23/9 nästa år, börjar det alltså om igen år 2011 från den 21/9? Och en specifik tid som räknas ut utifrån planeternas placering i stjärnorna?

Ja, det är i allafall oerhört intressant detta. Glad

AnteMsson
0

Vårdagjämning Höstdagjämning
År Mars  Klockan        Sept    Klockan
2009    20     11:44         22      21:18
2010    20     17:32         23      03:09
2011    20     23:21         23      09:04
2012    20     05:14         22      14:49
2013    20     11:02         22      20:44
2014    20     16:57         23      02:29

Tiderna anges i UTC och får korrigeras efter lokal tid och evt. sommartid.

Som man ser är även sekunderna per dygn att räkna in, så det blir en förskjutning på ca 40 minuter, då tiden "återkommer" .

Nu har du att arbeta med i fem år, tills vidare.

SilvianLuna
0

#16 Hoppsan… Tungan ute Ja, då har jag något att klura på.

Hedgeborn
0

#14 skogselva

" Så jag kunde ju bara svara utifrån min tolkning. Det lät lite som om du menade att "är man inte intresserad av astrologi så är man inte intresserad av ockultism".

tror att broder sirivs absolut inte syftade på att du inte är intresserad av ockultism och är en hängiven student av det ockulta el, som du frågar efter din tolkning att det bara har att göra med ockulta saker om man har iafl, visst intresse i Astrologi.

Utan snarare att många har en tendens att blanda ihop Ockultism (el, iafl, dra in det) med religion och olika livsåskådningar;) man kan vara en ren troende religiös människa el, ha sin uppfattning om saker angående sin syn på livet ect utan att för den skull ha det minsta intresse i ockulta saker;)

Paths are ment to be traveled // Excubitor pro Omnia

Skogselva
0

#18 Jo, jag antar att jag misstolkade det, men anledningen till att jag tolkade det som jag gjorde var pga att vi diskuterade det där med astrologi, eller snarare solens punkt på himlen.