Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-nordisk-folktro
Läst 5925 ggr
Ekorren-perro
2009-09-06 02:31
0

Häxor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häxa
Under halloween är häxor en vanlig figur att klä ut sig till.

En bild över de häxbränningar som skedde under sent 1500-tal.

En häxa var i folktron en trollkunnig kvinna. En manlig motsvarighet kallas vanligen trollkarl. En häxa eller en trollkarl var en person som enligt kyrkan hade försvurit sig till Satan och regelbundet mötte honom och lärde sig magi av honom. Enligt tron kunde en häxa få kor att sina, ge missväxt och mycket annat. Till sin hjälp hade de bl a en trollstav och lämplig trollformel. Under vissa perioder såg samhället/kyrkan häxor som ett hot. Därför förföljde man misstänkta häxor, så kallad häxjakt. Kvinnor (och män) som vald att leva kvar i den årtusen gamla naturnära traditionen och tro och inte ansåg sig behöva den auktoritära kyrkan stämplades av kyrkan som farliga (de ville inte inordna sig) och förföljdes och dödades.

( Källa: Sci Fi )

(Lånad bild från ett inlägg i Häxor.ifokus)

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Skogselva
2009-09-06 19:37
0

Jag är häxa, men föredrar den keltiska mytologin + asa-Freja framför kristendom, så ngn djävul dyrkas inte. Månen däremot dyrkas, iaf av mig.

Alla varelser du skrivit om, saknar du dem som månväsen? Alltså vill du ha en grupp för dem eller duger "övriga väsen"?

Som sagt är det bara att säga till om ni tycker jag missat ngt väsen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LaSadie
2009-09-06 19:41
0

Jag tror att en kategori för övriga väsen kan vara bra =)

Skogselva
2009-09-06 19:46
0

Övriga väsen finns redan och där ska t.ex. "Häxor" ligga, än så länge, men t.ex. demoner skulle kunna vara en egen kategori, om det är så att intresset är stort nog.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ekorren-perro
2009-09-06 22:16
0

jag tycker att du borde ha några till grupper, hälst lite större typ: himmlen, där kan tex änglar, gud, stjärnor, månen gå in. För det kommern not bli en massa grupper om du har en grupp för varje väsen :)

Eller..

så kan du ha en grupp som heter: Mörka Väsen,  gär går ju en massa väsen in :)

Sidan är bra : och den kommer bli bättre :D

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

EveningWitch
2009-10-08 21:32
0

Naturväsen  kanske…finne en mängd sådarna både nordiska & även utomlands…Glad

Ord kan såra en människas själ.
Ord kan glädja ens sinne
Ord kan göra en människa väl
men även sätta spår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dem så att du ingen sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen, då de lämna miljoner av tårar.

Skogselva
2009-10-09 15:40
0

#5 Tänkte själv att det var en underkategori till folktro…

[GunillaR]
2009-10-10 02:55
0

Jag är en häxa som inte svurit mig till någonting annat än mig själv. Arbetar med elementen och vädersträcken.

Kan mana men gör inte detta mer.

[GunillaR]
2009-10-10 02:57
0

Nu fick jag inspiration att rita en häxla. I morgon!

Natti