Ny här/fråga om Lillih
Hej allihopa ! Det här forumet verkar intressant och
något som jag måste läsa igenom.Och fråga.
I samband med en meditation så fick jag inom mig
höra namnet Lillih. Jag har aldrig någonsin hört talas
om det tidigare. Såg då namnet på hemsidan och
blev förstås mycket intresserad eftersom jag aldrig
har glömt bort detta namn. Visserligen så hade jag
en häst som hette Lill´i (skrev så för uttalets skull).
men det var ju för 25 år sedan.
Men när jag skummade igenom så blev jag lite för-
vånad, kanske inte helt vad jag hoppats på.
Finns det någon som innebär lite mer glädje ?
Välkommen.
Du menar någon som inte har samma "bråkiga" bakgrund som Lilith?
Jag ska försöka forska i det, för jag har inga svar på rak arm, men kan tänka mig att den keltiska mytologin kan ha starka kvinnor som inte förknippas med demoner. Gudinnan Brighid är ett exempel. Den keltiska mytologin är en av få traditioner där kvinnor är i stort sett likvärdig mannen. Inanna från den mesopotamiska mytologin kanske är ett annat exempel.
Annars så är det ganska genomgående inom (den svenska i alla fall) folktro att kvinnliga väsen, starka kvinnor, på ett eller annat sätt är förknipppade med "ondska". Dristar mig till att säga att det grundar sig i mäns rädsla för kvinnor (dåtidens män, inte dagens). Skogsrået som härskade över skogen och som var ett sexuellt frigjord kvinnligt väsen, betraktades ju vara lillim, som Liliths barn kallas.
Sen när man läser om, till exempel Lilith, så ska man minnas att hon levde på en tid då kvinnan skulle underordna sig mannen, och en kvinna som stod på sig och vågade hävda sin rätt till jämställdhet på den tiden, blev naturligtvis ett hot mot samhället som måste förintas.
Kanske är hon inte fullt så negativ om man tänker efter? Kanske är det bara de här ca 2000+ åren av kvinnohat som har gjort henne ond?
Som sagt, jag ska undersöka saken.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Av en slump så kom jag över Jolanda III's bok "tarot och häxkonst" och kort nämner hon Lilith som den semitiska mångudinnan som sedan verkar ha "fördjävlats" av de abrahamitiska religionerna. Hon nämns ytterst kort på några fåtal rader och jag kan inte hitta så mycket mer om det på internet, men jag skulle ändå säga att det kan vara troligt.
Många, för att inte säga alla, demoner i de abrahamitiska religionerna var en gång hedniska gudomar.
Jag citerar från hennes bok:
"I sin herstoriska form visade Lilith nattens överlägsna styrka. Hon omgav sig med hjälpande andar, som var kända som lilim. Dessa andar erbjöd människorna stor vänlighet, de ansågs allmänt som hjälpsamma och bra att ha som bundsförvanter."
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
När jag var inne i en häxbutik här i närheten där jag bor så hittade jag en liten kort, mycket kort text om Lilith som beskriver henne som en sumerisk gudinna.
Tyvärr så var jag lite stressad så jag hann aldrig lägga texten på minnet, ej heller webbadressen… men jag ska kolla på butikens hemsida om den inte står med i länksamlingen.
Sorry, no luck, får kolla bättre nästa gång jag är inne i butiken.

Lite vilseledande att hon finns i sumerisk mytologi. Lilith är judendomens bästa berättelse/myt
jag vet, och hon är nog mest välkänd som en judisk myt också.

Tror inte det är så många som vet om henne öht och att hon tillhör den judiska… Men tycker att alla kvinnor borde veta om henne och inte den mesiga Eva
#7 håller med till fullo.