Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettot-off-topic
Läst 2637 ggr
Skogselva
0

Smilisar

Jag vet att det är väldigt lätt och behagligt att göra smilisar med tecknen från tangentborden, jag gör det också ibland. Men:

Det finns ju en problematik med att använda "snabbsmilisar", alltså :) och allt vad de ser ut som. Det är att folk med lässkärm inte kan uttyda dessa tecken, eftersom skärmen läser ord för ord, tecken för tecken. Därför är det bra att använda de gula gubbarna Glad. Där finns en kod som talar om för lässkärmen vad som står.

En annan sak, det är inte alla som klarar av att läsa innebörden av dessa smilisar heller, jag är en av dem. Det är en annan orsak till varför man bör använda Glad istället för :). De gula gubbarna är lättare att uttyda.

T.o.m jag fattar de enklaste som :) ;) :( :p, så långt bakom vagnen är jag inte tappad, men andra smilisar som :s o_o förstår jag inte.

Ta nästan förgivet att jag inte förstår några smilisar alls, förresten! Bortsett från de gula gubbarna, alltså.

Det här är alltså två argument för att man inte ska använda :) och dennes släktingar. Jag vägrar att tro att jag är den ende som inte fattar smilisspråket.

Men språk är ju min passion, så ta det här tillfället i akt och lär mig något. Gör en smilisordlista här nedanför och förklara vad de där strecken står för.

Försök också i möjligaste mån använda gula gubbar!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LaSadie
0

ÅÅååå… det är såååå jobbigt att göra iFokus smilies… hate it!

Skogselva
0

Men de är lättförståerliga…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

linhof
0

<3 = hjärta

LaSadie
0

:S = som på msn blir det en gubbe som mår illa. Därav gör vissa och även jag det ibland då det inte finns en passande här på ifokus

^_^ = Skrattande

(L) = ett hjärta på msn språk

(A) = Oskyldig även det från msn

bea28
0

:/ = Obestämd *(fast mer lessen, inte tvivlande)

:S = förvirrad

:P = Tungan ute

O_O = chockad typ, finns en liknande ( :| )  från msn

:$ = Rodnande

:'( = gråter

;D = Skrattande+Flört

XD = Skrattar jättemkt

:* = Kyss

:O = Förvånad

>_<= Skrikandes

Nu tog jag med några enkla oxå, men dom får stå kvar ifall det kommer någon som inte alls förstår sig på smilisar ;)