"Rätt" demonhieraki?
Nu vet jag inte om detta är rätt forum att fråga, eller rätt forumkategori heller. Men tänkte att det är värt en chansning och hoppas på att någon kan hjälpa mig lite. 
Det är så att jag författar på fritiden, och jag har nu börjat på en berättelse om just änglar och demoner, fast ur demonernas synvinkel. Då behöver jag lite information om demonhierarki - då jag har hittat änglahierarkin redan.
Demonhierarkin är svårare att förstå, för det finns så många olika versioner av den att jag blir förvirrad. Jag tycker att Sebastian Michaelis version är den som låter som vettigast, men det står inte exakt vad för uppgifter demonerna har i varje rang, till skillnad från änglahierarkin.
Plus att jag har läst på en annan sida att det också finns en nobilitetsrang utöver demonhierarkin. Men hur mäktiga är nobilitetsdemonerna då? Eller ingår de i demonhierarkin där varje demonrang har en egen nobilitetrangordning?
Vill kunna ha så korrekt information i berättelsen som möjligt, så jag vore tacksam för hjälp om någon vet lite om detta ämne.
Detta är en förvirrande fråga, jag vet. Men jag själv är så sjukt förvirrad över detta att hela skallen blir rörig av att tänka på detta. 
Jodå du har kommit rätt 
Låter som en spännade berättelse.
Jag är inte kanske inte är jätteinsatt i ämnet, men Sebastian Michaelis version är ungefär vad jag också har hört, och med tanke på att demoner är fallna änglar så låter det troligt.
Vad det gäller nobiliteterna går de i fallande ordning, man brukar säga att mörkrets furste (Prince of Darkness) är högst av alla i helvetet. Detta är Lucifer.
Alla demoner har ju till uppgift att locka människor i fördärvet, på ett eller annat sätt.
Boken Ockult av någon är ju ett bra tips om du vill ha förslag på demoner, den nämner inte alla, men det står vad de nämnda demonerna har för uppgifter. Några demoner nämns i denna tråd.
Men jag tycker du ska ta den teori som du tycker låter vettigast, det är ju lite av en "fantasy"-berättelse du håller på med, så det finns inget riktigt rätt eller fel.
Det var nog det jag kunde hjälpa dig med.
Lycka till! 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

wow! kan nada om det här…men det låter MYCKET intressant (ville bara tala om det) 
#1: Tack för svaret! Men tänkte då fråga att Sebastian Michaelis rangordning inte har något med nobilitetsrangordningen att göra? Eller smälter de samman på något sätt?
Tack för boktipset! Ska genast kolla upp den! Vem är författaren? Det är lite svårt att bara leta på "Ockult" för då blir ju listan så sjukt lång. Lättare att leta på författaren. 
#3 "Ockult" av Carl-Johan Gadd & Fredrik Colting 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#3 Glömde din första fråga. 
Jag är inte helt säkert hur det hänger ihop med Michaelis och nobiliteten, men de är ju överens så till vida att Lucifer är högst och mörkrets furste. Så du kan nog samköra dem, om du vill det.
Sen tror jag inte man märker ifall det blir fel just här, om man inte är demonolog, det är ju en ganska "liten" detalj. 
#4: Okej tack så mycket!
#5: Jo, men man vill ju inte att ens berättelse ska innehålla fel. Jag är väldigt noga men varenda detalj, stor som liten. 
På grund av det har jag studerat så fruktansvärt när det gäller anglologi och demonologi att det är det största arbetet jag har gjort i hela mitt liv. Haha!
#6 Jo jag förstår det, smådetaljer kan blir riktigt irriterande om man vid ett senare tillfälle märker att det blev fel.
Jag är också ganska noga med detaljer när jag skriver mina berättelser, fast mest när det kommer till anakronismer, jag vill att det ska vara rätt i tiden. Men någonstans så måste man ju också dra gränsen beroende på genre.
Jag kör fantasy, det ger ju lite marginal för "felsägningar". 
#7: Ja, verkligen! Och om man ska trycka upp boken är det ju super-svårt att ändra det i efterhand. Så därför måste man vara noga med detaljer.
Jag tror jag bara kör med det vanliga Sebastian Michaelis-hierarkin. Blir nog för krångligt om man blandar in nobiliteter och sånt. Lucifer kan liksom kallas prins, men att han i själva verket är en seraf. Det får duga så. 
Oh, vad nice att du också skriver, och fantasy med! Jag försökte med fantasy ett tag sedan, men storyn blev så rörig så jag fick ingen ordning på den. Sedan dess har jag bara kört "halvt fantasy", och nu försöker jag ge mig på änglar och demoner. Fast att demonerna egentligen är goda och änglarna onda.
Får se hur det går.
Det går nog bra, tror jag 
Jag vågade maila församlingen som skapade den här sidan och fråga. Jag har tvekat att höra av mig till dem i och med att de verkar fanatiska efter att man har läst igenom sidan. Men till sist vågade jag maila tidigare i dag och fick nyss svar från en jättetrevlig församlingsmedlem som gärna svarade på min fråga om demonhierarkin och nobiliteterna.
Tänkte då posta här om vad hon förklarade i mailet:
Hon sade att varje demonrang har en egen nobilitetsrang. Det vill säga att varje rang, så som till exempel seraferna, har en egen nobilitetsrangordning för att det ska finnas ordning bland seraferna; att ingen ska tro mer om sig själv än det denne är.
Lucifer, tillsammans med Beelzebub och Azazel är prinsar bland seraferna, men att Lucifer är den som är "kronprins" och därmed högst bland prinsarna.
Sedan kommer seraf-kungar, seraf-markiserna och så vidare.
Keruberna har också prinsar, kungar och sånt, samt att alla andra lägre ranger har det med.
Då är det klarlagt då 
Glöm inte Nysrock. Nysrock rules!!!! 
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#12 Så du har fallit för den nya musikgenren?
Men jag tycker nog bättre om Aquiel som motverkar söndagar…