Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettlegender-spökhistorier
Läst 1559 ggr
Skogselva
2009-12-11 23:20
0

Spöke?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2009-12-13 19:52
0

Ja, det är intressant. Dom säger att man ska skynda på om man vill uppleva något, för efter Jul så ska det renoveras och byggas om på 5:e våningen. Men det brukar ju vara tvärtom. Spökerierna ökar ofta då. Ofta är det spökena/andarna som inte vill att det ska ändras om.

Jag skulle älska att vara där. Funderar faktiskt på att hyra ett rum där. Det är dyrt…så man får hoppas att det händer något…då kan det vara värt varenda öre!!Flört

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2009-12-13 20:05
0

Tycker det är ganska skrattretande att de tror spöket försvinner med renoveringen, faktiskt.

Men där kanske du har en julklapp till dig själv? Flört 

Det vore kul att veta om det faktiskt spökar eller om det är expressen som vill ha läsare.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2009-12-14 10:45
0

Skogelva - Jo, det är klart dom vill locka läsare. Men Elisabeth.J, som är medium inne på ÖN, hade varit där och hon kunde bekräfta att det spökar där…men hon vill kanske också ha läsare?Skrattande

Värmland"

Skogselva
2009-12-14 17:45
0

Läsare vill vi väl alla ha? Flört

Men jag tror på henne, då.

siddelina
2010-01-09 09:19
0

HäftigtSkrattande

Jag har jobbat på ett äldreboende som det spökar på. I gamla delen som är riven nu, stod gungstolen och vaggade sakta av och an. När de hade utrymt de olika avdelningarna för att de skulle rivas, hände det att det ringde inne på de tysta, tomma och låsta avdelningarna.

Källaren var inte heller särskilt trevlig att gå igenom, särskilt efter mörkrets inbrott. Nej, på den gamla delen hände det mycket underligt.

Nu har de byggt nytt, men jag undrar om spökena har flyttat eller är kvar …

Ghosthunter
2010-01-09 10:24
0

Sidde - jag skulle gått till jobbet med nöje…Flört

Värmland"

siddelina
2010-01-09 17:35
0

#6 Ja, det hade varit roligt att upptäcka vad som egentligen dolde sig. Enligt myten var det flera andar/spöken.

I källaren var det en man som bodde på hemmet, som var deprimerad och livstrött. Han gick ner i källaren, mitt i natten och in i ett förråd där han ska ha skurit av sig halsen. Nattpersonalen hittade honom, men då var han redan död. Men efter det är det inte trevligt att gå i den delen av källaren Förvånad

Den andra myten är att den gamla föreståndaren går igen. På den tiden bodde föreståndaren i huset i tjänstebostaden. Hon hade en liten lägenhet där. För flera år sedan så blev en kille knuffad utför trappan. Jag vet inte exakt vad som hände, men han föll så illa att han skadade sitt knä och blev sjukskriven.

Spännande, men de flesta tyckte att det var obehagligt och ruggigt på kvällar och nätter.