Vampyrens märke
Är det någon som har läst Vampyrens märke? Jag har varit nära att köpa den två gånger nu. Första gången hade jag Breaking Dawn i handen och begränsad ekonomi och nu i fredags köpte jag den inte för jag såg att det var en serie med böcker.Och inatt hade jag en bisarr dröm om den 
Är den bra?

Fick första boken av min pojkvän innan han åkte
Nu är det bara att säga igång o läsa
ska jag vara ärlig så är det bland dom sämsta böckerna som jag har läst. men jag är rätt kräsen när det gäller böcker också, hade jätte stora förväntningar när det gällde dom här böckerna för alla som hade läst den sa att "dom är såååå bra blablaalab!" typ så, och när jag väl kom igång att läsa så blev det typ " <-< vafan…?" boken har väldigt stor text, författaren blandar tal och skrivspråk och den är skriven som om det är 10åringar som ska läsa den. "tyvär" är jag ju en sån som har väldigt svårt för böcker som liknar twilight. Jag tycker verkligen inte om Twilight, jag blir nästan arg när jag tänker på dom böckerna T__T också har jag svårt för true blood också. Jag vet inte men jag tror att det är för att jag har väldigt svårt att sätta in vampyrer i vanlig vardag, fast ändå inte. nånting som jag stör mig på jätte mycket i Twilight är att han glittrar i solen. Glittrar. för mig så DÖR vampyrer när dom träffas av solljus. dom brinner upp. Och i trueblood. vampyrer dricker blod. inget syntetiskt framstält som dom ska kunna ha som ett val om dom inte vill äta upp sina människokompisar. herregud. ah ni får säga vad ni vill men varken trueblood, twilight, vampyrens märke elr den nya "filmversonen" utav låt den rätte komma in är bra. Jag läste låt den rätte komma in innan filmen kom ut och då tyckte jag att den va riktigt bra, men nu när filmen kom ut och vissa läste boken som heter " vampyren i blackeby " som är en lättläst version av boken som är BASERAD på filmen ( om jag har fattat rätt ) nej då.. pleh. dom nya vampyrböckerna och den här vampyrhysterin som har brytigt ut står mig verkligen upp i halsen.
jag har älskat vampyrer ända sedan jag gick i 2an och lärde mig läsa riktigt. antar att det är därför jag har svårt för dom "nya" vampyrerna som har kommit. Dom bryter lixom mönstret som "mina" vampyrer levde efter :P

Jisses, med ett sånt hat mot vampyr litteratur och serier/film varför kollar/läser du det
?
Jag tycker att de som har skrivit vampyrlitteratur utvecklar ämnet om vampyrer och gör det mer spännande som att de kan leva bland oss även om vi inte vet det
Som i Vampire Diaries så har de en ring som gör att de kan leva ute i solen och i Twilight så glittrar dom. Tycker det är bra att man kan åter igen bli fascinerad och att som jag sa innan: De kan leva bland oss fast vi inte vet det. Dessutom, hur poppis skulle dessa böcker och serier bli om det var samma gamla vanliga myter om vampyrer och sånt återigen? Gääääsp, boooooooring.
Jag har gillat och varit fascinerad av vampyrer lääääänge så jag inte ens minns hur länge. Men jag gillar både nya och gamla sortens. Det är roligt att det kommer mer i vampyrfamiljen så man kan gilla vampyrer men välja vilken man tycker om mest. Som att gilla katter överlag men jag tycker mest om Skogkatter 
Vampyrkatten Mim 
Missepisse ser lite ut som en vampyr på den bilden
.
Att vampyrer inte tål solljus är ett Hollywood-påhitt för att vampyren skulle ha några svagheter och för att man skulle kunna besegra den. Bram Stoker's Nosferatu tålde solljus, men försvagades då han vistades i det.
Jag har inte sett Twilight, inte Trueblood, inte Låt den rätte komma in (har inte läst böckerna heller, även om mormor tycker Twilight-böckerna är bra…), men tycker ändå att man inte är en riktig vampyr om man inte dricker människoblod. Inte sagt att man behöver döda, man kan ju göra som Mike i Moonlight, köpa blod från bårhuset.
Olika kulturer har ju sina egna tolkningar av vampyrer också, så överseende får man väl ha med dagens, lite trista, tolkning av en vampyr. Någonstans i Europa så sniffade vampyren blod från offrets öra, genom näsan.
Anne Rice och Nora Roberts tolkning tycker jag om (även om den sistnämnda förvandlat dem till antagonister…)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
"Jisses, med ett sånt hat mot vampyr litteratur och serier/film varför kollar/läser du det " ja antagligen till att jag fortsätter läsa allt med vampyrer som jag kommer över är för att jag älskar vampyrer ( som jag skrev ) och jag läser för att lära mig mer. Även fast jag inte tycker om twilightböckerna så betyder det inte att jag hyser något sorts hat emot (gammal och ny)vampyrlitteratur.
Jag vet också att det där att vampyrer brinner upp elr "smälter" i solljus är ett hollywood påhitt men det är ändå så som jag ser på vampyrer, det är nog för att jag gillar att dom är nattvarelser och om dom inte dör i solljus så lix, tar det bort lite av det där att "dom sover på dagen och är vaken på natten" … om dom inte dör i solljus så blir som inte spec mkt nattvarelser enligt mig :#
#5 Sant… de är inga nattvarelser i den bemärkelsen om de kan vistas i solljus…
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

#5 Det var inte det jag menade heller. Men eftersom du dissade all ny vamplitteratur så verkade det som du gick in med en förutfattad mening om att ny vamp.litteratur skulle vara kass. Men det var så jag uppfattade när du skrev, vilket är inte det bästa eftersom skrivande åsikter inte kommer med ansiktuttryck 

Inte alla i True Blood och Twilight dricker syntetiskt blod eller djurblod. Finns en massa vampyrer som dricker människoblod.
#8 Har en känsla av att de är antagonisterna…

Nja inte riktigt. I Twilight ses de som dricker djurblod som underliga och borde försvinna
I True Blood så finns det några som dricker syntet blod och de flesta människoblod och de som dricker syntetiskt blod ses som annorlunda och inte som riktiga vampyrer
Trodde Edward och hans familj inte drack människoblod - han har väl en av huvudrollerna i Twilight?
(Förvirrad)

Nej han dricker inte människoblod men dom är ju inte de enda vampyrerna som dyker upp i serien ;) Tex. Volturi som är ungefär som kungafamiljen över vampyrer dricker människoblod. Det är endast familjen Cullen och Denali som dricker djurblod, resterande människoblod
Är volturi protagonister?

Njaaa… inte riktigt. Men Volturi tycker att de som Cullens och Denalis gör är fel och mot vampyrens natur, men de gör inget för att ta bort dem. Men de är inte så pigga på att fler gör som dem.

Har nu läst nästan första boken. Lättläst och lättsmält. Men det är fler böcker… kanske kanske :)
#15 så du tyckte inte att boken va dåligt skriven? tycker fortfarande att det är sjukt irriterande att dom bliandar talspråk och skrivspråk.. och nutid och då-tid… men tror att jag skrev det i nån av mina förra inlägg ehehehe..,

Nja, stör mig inte så mkt på det. Kan inte se skillanden så tydligt då jag läser den på engelska. Har inte den kunskapen i det engelska språket att se skillnad =)
Visst, det är inte ett litterärt mästerverk precis utan bara… lagom
är väl jag som är kräsen antar jag ;) ( jobbigt petig kanske jag borde säga ist .. haha )

hihihi, kräsen skulle jag säga mer. Jag är okräsen 
borde kanske bli det jag också haha :)
Jag läste den nu under julen. Hehehe helt fast 
Har beställt de första 4 böckerna på engelska nu, och längtar tills de trillar ner i brevlådan!
Lite skillnad jämför med hur andra vampyrhistorier går till, som till exempel skolan som jag (i nuläget) skulle vilja jämföra med Hogwarts, men ändå kul läsning. 

Jag läser de på engelska med, men fastande när jag hade tenta och har inte hunnit lyfta upp den igen. Men har de två till som väntar på att läsa plus den som ligger på nattduksbordet :)
Men den är lättläst och man fastnar lätt i den, men tycker det är lite tjatigt med alla upprepningar om karaktärer eller händelser. Man har läst dom typ tre gånger redan, behöver inte skriva det IGEN
Jag har bara läst första än så länge, la inte märkte till någon irriterande upprepning i den. Men det märks ju att de är skrivna för ungdomar, typ tonårstjejer. 
Tror att det fanns så många som 7 eller 9 i serien, med andra ord försätter den efter att hon har gått klart skolan. Lite kul, till skillnad från harry potter som enbart har ett kapitel som utspelar sig efter skolan är slut (dock tror jag inte att man hade velat läsa mer om honom).

Nja, de fyra böckerna jag har läst spänner sig över cmax sex månader och på baksidan på de andra jag har så verkar det inte gått så långt. Men jag hoppas den ökar på takten och man får veta mer om hur det går till om och hur hon blir vampyr osv. ska bli spännande att läsa 
aaah jaha, ja men då blir det kanske bara under skoltiden i alla fall.