Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettlegender-spökhistorier
Läst 1965 ggr
Muzzy
0

Spöken

Vad är det för skillnad på de olika "spöktyper" som finns? Alltså mellan spöke, gengångare poltergeist osv.

Ghosthunter
1

Det finns lite olika uppfattningar, men det vanligaste är nog detta:

Spöke - en avliden som har fastnat emellan vår dimension och andra sidan. Kallas även gengångare.

Ande - En avliden som har gått över till andra sidan. Men som likt spöken även kan besöka oss.

Avtryck/platsminne - Enbart energi av en person. Precis som om omgivningen t.ex en vägg har sugit åt sig energi, ofta efter en traumatisk händelse och som liksom en film spelas upp då och då. Obs: enbart kvarvarande energi - ingen ande eller spöke närvarande.

Poltergeist - Mycket omtvistat. Jag tror på att det helt enkelt är ett spöke som för mycket oväsen och kastar och flyttar saker. Ordet Poltergeist (tyska) betyder Bullerspöke. En del tror på att det är utlösande krafter av en person som mår dåligt psykiskt och ofta drabbar känslostörda och oroade tonåringar i puberteten.

/Fredrik Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
0

Avtryck/platsminne är samma som gengångare va?

Jag hade jättekul när vi skulle skriva en uppsats i filosofi - jag fick skriva om vad som hände efter döden och då skrev jag om gengångare, bland annat.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

nyfiken51
0

Jag har bott i ett riktigt spökhus. Och då mernar jag spökhus. Det är snart 50 är sedan (kärringen börjar bli till årenRynkar på näsan)

JAg har senare i livet haft kontakt med andevärlden. Brukar heller inte prata om "onda" andar/spöken" Men i detta hus,var det inte något vänligt spöke.Det var ondska..

Jag skulle kunna skära med kniv,så kompakt var mörkret. Inte ett "vanligt" mörker,där ögonen efter tag vänjer sig och man kan skönja /se i mörkret. I det hära huset,var det en annan sorts mörker.Det var så att man kunde ta på det. Väldigt svårt att förklara.Måste nog har varit med om det,för att förstå..Utöver det var det många andra fenomen..Allt som hör spökhus till.Men det var just det ondskefulla mörkret som jag än i dag,kan känna obehag inför.Knacknigarn,fotstegen och dörrar som öppnas.Var  inget mot detta mörker..

Min familj flyttade,under mer eller mindre kaos liknade förhållanden.Vi bodde där i ca 2-3 veckor. flyttade på juldagen,då vi inte på några vis kunde bo kvar…

P.s Flera år senare.Fick jag reda på vad som hänt i huset,det är en annan historia.

Skogselva
0

#3 Låter jobbigt, antar att det hjälpte att flytta (har hört att entiten ibland kan följa efter).

Men blir nyfiken (Skäms) vad var det som hände i huset?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

nyfiken51
0

Det var en kvinna,som mördade sitt barn. Hon hamnade  på mentalsjukhus. Då hon sa,att en ondröst uppmande henne till mordet.

Av grannar/vänner sa var hon en öppen och glad (vänlig) person. Innan hon flyttade till huset.Dt är mkt möjligt att hon blev sjuk.Men något fanns i huset..

Vår hund som vi hade,var som förbytt under den tid,vi bodde i huset.Min familj hyrde det av kommunen. Huset revs ca 10 år senare.Ingen bodde där efter vi flyttat..

Skogselva
1

#5 Okej, otäckt.

Ghosthunter
0

Skogis#2 - kan hända att du har rätt där…jag är mer van med engelska termer! Flört

nyfiken - oj, oj inte konstigt att det spökade där!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"