Vargjakt
Vill bara fälla en liten tår över vargjakten och framför allt att den har gått överstyr. 
Tycker inte de ska skjutas för att de ställer till med förtret och dödar andra djur. Vargen är ju ett rovdjur, det är min katt också - ska hon skjutas för att hon dödar ekorrar, möss och fåglar? För att hon följer sin instinkt?
Likt älg osv så kan man skjuta varg för att det inte ska bli för många av dem, men knappast skjuts växtätarna för att de går i våra trädgårdar och äter våra tulpaner?
Det är skenheligt, tycker jag. Då kan väl jag få skjuta rådjur när de kommer in i min trädgård på våren för att äta mina blommor?
Alla får naturligtvis ha sina åsikter, men jag kände att jag behövde uttrycka mitt missnöje över vargjakten.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Kopierar en text jag skrev i min bilddagbok…
Så jävla tragiskt… fattar inte hur en stam som alla pratar om är full av inavel ska minskas på några timmar… Det är så jävla ofattbart!!! 12 000 jägare ute i skogen och bara längtar efter att skjuta dessa fina djur 
Fakta är att sista gången en människa dödas av en varg var 1820-1821. Dagens tamhundar är farligare än vargen och det är INGEN som skriker skyddsjakt för dessa farliga djur!
Och för alla som gnäller över att de tar tamboskap. De ser inte skillnad på djuren som lever ute i skogen elller är i en inhägnad. Det är bara mat för dem. De tar djur som ger dom mat i magen. Att de anfaller tamboskap är för att människor inkräktar på deras områden och att djuren i skogen minskar.
Jag håller med och jag tycker vi människor ska lära oss att anpassa oss efter djuren mycket bättre än vi gör. Dessutom, precis som LaSadie säger, så är inte vargen direkt farlig för oss männsikor…det är bara överdrifter. Samma grymma öde är det med hajar!
Låt dom vara, så låter dom oss också vara ifred!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Hear hear - kamphundar är mycket mer risk för människor än vargar iaf om man får tro tidningarna - dessa raser får man ju ha utan "licens"…
Jag har ju läst om fler kamphundar som attackerat människor än om vargar som attackerat människor, men ändå är det vargen som ska jagas… känner för att maila varenda en av de där politkerna som tackade ja till vargjakt och fråga hur de tänkt sig detta.
Borde heller inte vara aktuellt med avskjutning innan det finns fler vargar…
Beklagligt.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja precis Skogelva…vi har förhållandevis en väldigt liten vargstam här i Sverige och kamphundar har skadat…ja t.o.m dödat mer människor och djur än vargen har gjort. Som LaSadie sa så har ingen dödats sedan 1821…men det var inte så längesen man hörde talas om en kamphund som dödade.
Värmland"

Jupp, speciellt när den är så inavlad så är risken att det minimala nya blod som kommit in har skjutits bort 
Vansinne verkligen, pinsamt att vara en av de som röstade ja till förslaget.
Nämen Skogselva…nu får du ändra politisk inriktning
Ännu ett bevis på att inte Sverige mår bra av att ha borgarna i makten *suck*
Värmland"
Skulle hänvisa till sidan där man kan skriva på protestlistan, men just den sidan låser sig för mig hela tiden.
Ni hittar den på häxor iFokus - "dagen då vargen föll" om ni vill skriva upp er och inte gjort det ännu.
Det gör ont i hjärtat på mig, vargen som är "mitt" djur, att se bilder på döda vargar när man kommer in i affären, på tidiningarna där, på internet, det är hemskt.
Vargen har rätt att finnas! Det är inte som att den går och river får eller annat bara för att reta folk, den gör det för att överleva. Det är väl mer än man kan säga om oss människor, som misshandlar, mördar osv utan att det handlar om vår överlevnad.
Folk muttrar om att vargen kommer och tar deras hundar när de är ute på gården, ska jag vara ärliga så är jag mer rädd att lämna min hund obevkad pga andra människor än pga vila djur. Risken att en annnan människa gör något mot honom är så mycket större än att en varg kommer och gör det.
#9 Håller med dig, själv är jag mer orolig för att min katt ska bli överkörd än tagen av t.ex. en räv.

Med gårdagens tragiska händelse så har ung. 38 vargar avlivats nu i januari
Det jag inte förstår är varför hela flocken avlivades… så himla tragiskt. Chefen säger att de gjorde sitt ansvar… Ansvar är att göra ordentliga stängslen åt dom, såklart de vill ut… de är vilda djur, inte som katter och hundar
#7 Jag missade ditt inlägg tills nu, men va? Jag fattar inte vad du menar… om det var svar på #6 så menar jag ju att de som röstade ja till förslaget bör skämma öronen av sig. Jag har då inget företroende för dessa personer.
#11 Dålig stil, Skåne Djurpark.
om jag inte har helt fel för mig så rymmde det en varg från skånes djurpark redan för 1 år sedan,så dom bord ha bytat ut staketet för länge sedan
#13 Har lite vagt för mig det, nu när du säger det. Visst borde de ha bytt stängsel på en gång istället för att låta det bli så här.
Grundfelet är att dom har varit fågna….dom ska vara vilda!!
Värmland"

Jag tror jag vill gå ut på jakt efter våran miljöminister! Dagens presskonferans - Jag har aldrig påstått att jakt skulle göra vargar friska, säger miljöminister Andreas Carlgren.WTF! Han kanske har sagt det rätt ut, men sagt att stammen idag är grovt inavlad och man skall skjuta varg pga det. AAAAARRRRGGGHHHHHH, han och den där andra Eskil (jordbruksminister) som gav ett annat strålande mening "lättast är att skjuta unga djur"
Kanske man ska ut och jaga puckade ministrar?
Varrt shitarg när jag hörde om det där, att de redan första dagen hade skjutits 27 vargar (eller hur många det nu var) MEN jag har en misstanke om att vargar som tjuvskjutits under året innan också rapporterades in, för nu vart det ju plötsligt lagligt.
Sen den vargen som dödade en människa 1821 var dessutom en människopräglad varg. Det var ett experiment eller nåt, två valpar sattes i två familjer där de behandlades olika, den ena misshandlades och vanvårdades, den andra skämdes bort och behandlades som en bebis. Sen skulle dessa släppas ut i det vilda igen (de skulle bara få växa upp hos människor tills de var tillräckligt gamla för det vilda igen). Den varg som misshandlats drog till skogs och ingen såg den igen. Den bortskämda vargen hade noll och ingen rädsla eller respekt för människan och vände sig om och dödade en av dom.
Minns inte vars jag läste det här, trot det var i nån jakttidning va har här hemma, men om ni vill kan jag se på internet om jag hittar uppbackning på det här.
Sen tycker jag ni är orättvisa om ni drar alla "kamphundar" över en kant, det finns udnerbara amsaffs och staffar där ute som funkar superbra i familjer. Men det ligger på ägaren att få som så. Grejen är den att unga killar köper amstaff för att de tycer at dom är coolare då, men de kan inte att skvatt om hur hundar ska uppfostras ås hundarna blir farliga. Och just för att dessa hundar så länge har avlats med hets mot varandra (hundar som anföll människor avlivades) så har de en enorm beslutsamhet, dom är extremt starka i psyket och det krävs en mycket kunnig hand för att kunna behandla dom rätt och som kan aktivera dom på rätt sätt.
men vilken hund som helst kan bli farlig om den behandlas fel från början, trot om ni vill men golden retriver är den hund som oftast biter människor (än igen, har ingen referens att hänvisa till) just för att folk alltid tror att de är så snälla och gulliga och därmed tränger sig på dom, vilken hund som helst kan bita i en obekväm situation.
Sen såg jag en lista på aftonbladets hemsida om de tio farligaste hundarna (antagligen de som bits oftast eller nåt) top tre vill jag minnas var schäfer, australien shepherd och llaso apso. Pitbull/amstaff kom längre ner.
Alla hundar, men speciellt högaktiva med ett starkt psyke kan bli farliga om de inte får jobba och göra av med energin, det lagras bara och kan till slut explodera av frustrationen. Just schäfrar och aussie är exempel på sånna hundar. Llaso apso ligger nog på lista för att det är en liten "gullig" hund, som behandlas som en unge och som alla tror är ofarlig, sen när den börjar morra och visa tänderna där den "gullig". Och det beteendet uppmuntras - aldrig bra.
Och jag tycker absolut att man som hundägare ska ta ett hundkörkort, så att inte vem som helst kan skaffa vilken hund som helst. Tro mig, vi vill inte ha ett Norge här där man inte får äga en hund av "kamphundstyp". Läste om ett par på hundar i fokus som hade flyttat till norge med sin underbara amstafftik, polisen hade typ brutit sig in i lägenheten och tagit den med sig och avlivat den! Hur fan kan man göra så! Paret visste då inte att hunden var olaglig.
Ni blev det OT, men jag började ju på rätt spår iaf 
Älskar vargar, tillsammans med råttor är dom mina favoritdjur på hela jorden - känns ju kul, att just de djur som är mest hatade i vilt tillstånd i Sverige är mina favoriter…

Angående kamphundar som har avlats fram för just kamp bör en licens eller lämplighetsprov göras innan någon kan köpa dem. Det är solklart att det är ägaren som gör hunden, men tanke på Majlo som verkar vara en väldigt trevlig hund :)
absolut, sen bör man vara jättenoga med val av uppfödare också, för seriösa uppföader av dessa raser idag, har ju ingen kamplust i sina linjer, sen finns det ju dom som bara tar valpkullar på varandra för att det är en amstaffvåg i sverige just nu - alla ska ha amstaff. Så där kan det komma att falla en hel del, dom som har avlat hårt för att få bort större delen av kamplusten ur hundarna kan få världens bakslag för att pengagiriga människor "avlar" på vilka hundar som helst.
Men så för att hålla sig till tråden…
det fulaste är ju att vargar från ryssland kommer förbi där vi bor (ungefär) men de kommer sällan speciellt långt för (ursäkta uttrycket) samejävlarna är snabba som f*n på att skjuta dom eller varför inte köra över dom med skoter, för det har också hänt. Men det är precis det som Sveriges vargar behöver, friskt blod från Ryssland, om dom nu bara kunde få komma hit!
Sen idioterna som skjuter vet ju inte ens vad de kan skjuta! Dom kan ju inte skjuta alfaparet för då splittras flocken (om det nu inte finns någon i flocken som kan ta över rollen - men det är inte så vanligt) och ensama vargar (om inte dom också skjuts) kommer att närma sig boskap då dom är lättare att fälla ensam.
Sen kan skåne djurpark dra åt hå*ete, hur kan man var så kass att man har inhägnader som dom bara bryter sig ur? Det måste dom väl ha lärt sig vid det här laget att det inte funkar?
MEN sen kan det ju vara ett klassiskt fall av djurrättsaktivister, som har värt där och släppt ut dom för att dom ska föra nytt blod till de vilda vargarna. Man vet aldrig hur dom tänker. Det var ju dom som släppte ut minkarna på farmarna, vilket inte var så skonsamt som dom trodde, iomd så dödsdömde dom arter såsom utter, markhäckande fåglar och vissa fiskarter. Och i det här fallet så dödsdömde dom vargarna. OM det nu var så, men det är bara jag som spekulerar

Skånes djurpark har innan haft problem med inhägnader så det var inte första gången.
Fy fan… jäkla renägare. Renar är ju kött för vargar med, mat liksom, de ser inte skilland om det är tamboskap eller inte -_- Puckon. Det är svårt för de få vargar som tar sig över att skaffa ett revir där de är någorlunda säkra :P Men människor är av någon anledning rädda för vargen, fattar inte. Jag är mer rädd för hundar än vargar :P
Det stör mig att människan tror sig veta naturens bästa och att människan höjer sig över naturen. "Vi måste skjuta bort de svaga individerna" osv.
Nog för att människan alltid jagat, men kom igen - i djurens värld överlever bara de starka, så de skjutna vargarna kanske var inavlade, men troligtvis någorlunda friska eftersom de levde tills regeringen lade näsan i blöt. 
#20 tänk på att det inte är hundarna du ska vara rädd för, utan ägarna. Visar du en hund att du är rädd för den, och hunden inte är rätt tränad och uppfostrad, samt visar tendenser till aggressivitet eller rädsla/osäkerhet det är då dom blir farliga. men om du står på dig om en hund anfaller så blir dom mer osäkra och procentuellt kommer fler att lämna dig ifred.
#21 precis, jag gjorde en räkning en gång på hur många älgar som vargarna kan tänkas ta (siffrorna är tagna ur luften på vad jag tror är lämpligt, det har ingen vetenskaplig grund).
Säg att det finns 200 vargar i Sverige, dom är uppdelade i flockar på fem vuxna djur (ungefär så många behövs för att kunna fälla en vuxen älg, men som sagt det är grovt uppskattat och ingen fakta bakom) Det ger ett maximum på 40 flockar i landet. Dom fäller max två/tre älgar i veckan det blir 80(120) älgar för alla flockarna i veckan. 80(120)*52 (veckorna på året) ger ett antal på 4160-6240 älgar till vargarna/år. Människan skjuter cirkus 100 000 stycken per höst! Och så säger dom att älgarna inte räcker till både människor och vargar. Shitsnack!
Älgar är vargarnas huvudbyte, men om flockarna inte är tillräckligt stor så går dom på lättare byten såsom renar, rådjur, boskap osv
Ursäkta min mattekalkylering, men jag tror ni förstår den 
Angående matte hänvisar jag hit 
Men jag förstår vad du menar, och siffrorna är troliga med tanke på att det inte finns så många vargar… Människan har fått hybris och det är därför jag finner "Avatar" som ett högt troligt scenario (fast kanske inte i yttre rymden…) iofs så försiggår detta redan…
#23 jag hade den tråden i bakhuvet när jag såg att du svarade 
Det är precis som på Pandora (Avatar) på jorden, så fort människan ser något som han vill ha så tar dom det bara, shitsamma om man tar död på en eller annan art/folkslag i prosessen.
Det är ju bara att se på hur arabvärlden ser ut, det är ju ursprungligen amerikanerna som ligger bakom det, för att inte tala om alla naturtillgångar som finns i Afrika, diamanter och olja osv, och det tycker man bara att man kan åka dit och ta. Dom tycker dom har all rätt till det. Vilket dom inte har.
Men dessvärre kan inte vargar och andra slå tillbaka mot dom som tränger sig på för att ta det som är deras. Människan är egoistik och kan inte dela med någon. Och tyvärr har det visat sig vara framgångsrikt för oss och vi är idag 7 miljarder (notera miljarder) människor på planeten som inte kan samsas om någonting.
Det är skrämmande, egentligen. När jag såg Avatar så önskade jag att människan hade kunnat leva som na'vi istället för hur vi lever nu(med vissa anpassningar med tanke på Sveriges underbara klimat).
Kan väl erkänna att somliga saker har jag svårt att klara mig utan (i tanken, i praktiken skulle det säkert gå ypperligt.) Att gå tillbaka till det där primitiva kanske är svårt, så vad jag önskar är att vi inte lämnat det stadiet.
det hade vart ulitimat om människan aldrig hade utvecklats längre än till neandertalaren tror jag. Då hade vi inte blivit så många heller… Eller om vi levde såsom de gör i de riktigt "primitiva" delarna av Afrika, typ masayer och sånna, dom använder ju inga moderna grejer utan kör samma gamla race och det funkar ju bevisligen 
#26 Är inte jätteinsatt i masayer, så jag vet inte. Men neadertalare… homos erectus de fanns ju redan och tog in neadertalarnas "revir", har jag förstått det som.
#16 Det kallas faktiskt vildsvinsjakt
(Förlåt, nu var jag dum mot vildsvinen.)
#27 och jag är inte jätteinsatt i neandertalare
Masaikrigare -> inte helt olika Na'vi, men den senare ska visst vara baserad på aboriginierna från Australien
Men de har ju skor på sig! Usch för skor - jag vill gå barfota. 

#28 lol
det är ju bara sandaler
, men se det såhär, deras värld är lite stenigare än vad Pandora är, samt att vad vi vet finns det inte så många marklevadnde giftigheter där, så skorna är ju bara för att skydda fötterna.
Det finns inte jättemånga marklevande giftigheter i Sverige heller
bortsett från huggorm, men den bryr sig knappast om vad man har på fötterna - den hugger iaf. 
ne men skorna får ju ta värsta smällen om man trampar på något eller blir biten av något. Sen i Sverige så rekomenderar jag att man inte är barfota året runt, utan bara på de varmare delarna av året. Var mycket barfota tidigare, men hade inga anledningar att gå ut så jag var barfota inne i stället. Annars är jag ofta barfota utomhus. men vi i den moderna världen får då ta och se upp med glas och sånt, inge kul att trampa på.
nu spårar vi ur ordentligt, fast jag har märkt att det här forumet verkar göra det en del
Men jag hade bra gärna velat ha fötter som katten så jag kunde gå barfota på vintern också.
Jag gillar det på sätt och vis att det spårar ur. Det blir inte strikt utan mer som ett naturligt samtal då mellan de som skriver. 
För att ta tillbaka ämnet då:
Ned med vargjakten!
Varför inte vargfötter, funkar säkert lika bra som kattfötter 
Haha, det går nog bra med vilket som bara jag får gå barfota