Upplevelse i trädgården
För c:a 10 år sedan fick jag se något i trädgården
som jag fortfarande minns mycket väl.
Vi har en mycket stor helt underbar gammal trädgård.
Vi använder aldrig gifter utan rensar för hand då jag
absolut tror att det finns goda väsen i trädgården.
Den förra ägaren hade radiokontakt som hobby.
I trädgården hade han dolt ett rör i backen genom
att lägga runda stenar runtom i en cirkel och över
dessa en stor rund med ett hål i mitten.
När jag så gick förbi så kände jag att jag plötsligt
mycket vänligt högt ville fråga" och vem bor här
då" ?
Jag fick då se något som i formen liknade en fjäril,
och det fladdrade oerhört snabbt.
Till färgen var det vitt, skirt, nästan genomskinligt
med stänk av silver.
Jag fick se det för ett ögonblick och sedan så för-
svann det ner i ett hål bland stenarna som jag
aldrig tidigare har tänkt på.
När jag går förbi så undrar jag fortfarande vad det
kan ha varit. Trots att åren har gått så minns jag
det oerhört väl. Tack på förhand !
Spännande, förstår att du kommer ihåg det så här lång tid efteråt, har du försökt tala med "fjärilen" igen? 
Själv har jag inget sådant i trädgården, men det finns mängder av sådana ställen i skogen där jag promenerar. Jag måste stanna säga "hej" och prata en stund innan jag fortsätter.
Det är inget synligt där, utan det ser ut som om jag talar med träden eller för mig själv, men jag känner mig hörd. Det är också viktigt att säga "hej då" innan jag går. Annars känner jag mig bara oartig.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Tack för tipset ! Så ska jag göra för att se om jag kanske
känner något. Och så har jag nu lärt mig att man förstås
ska hälsa och vara artig.
Det är så, har jag lärt mig av det jag läst, att så länge man är trevlig och respektfull så brukar skogsväsnen vara det tillbaka. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Man har ju hört många historier om människor som på ett
eller annat sätt har fått sitt "straff" av småfollket av olika
skäl. Så självklart måste man visa respekt.
Finns det något mer som man kan göra angående detta ?
Man kan ju lämna gåvor då och då som till exempel en liten brödbit, bara för att visa uppskattning för "vänskapen". Detta har jag aldrig gjort, dock.
Jolanda III skriver i sin bok "tarot och häxkonst" att man kan bjuda in de små att bo hos en. Så länge man är uppmärksam på deras signaler och låter de återvända hem när de vill det.
Jag kan inte hitta den sidan, men boken finns säkert på biblioteket om du vill läsa mer om det.