Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettot-off-topic
Läst 910 ggr
bluemary
0

OT: Plåga för träd

Läste en mycket intressant bok om en man från
Tyskland som är välkänd för att han kan kontakta
träd.
Läste bl a att när man ska ta ned ett träd så bör
man alltid dagen innan förbereda trädet för vad
som ska ske.
Och enligt honom så har naturen någon slags
kontakt med varandra och känner någon slags
empati för varandra om det händer något.

Och vad som är katastrof är när man ibland ser
träd som bara har sågas ned till halva stammen.
Kraften går normalt sett från rötterna och sedan
upp i trädkronorna, och så tillbaka.
Men i dessa fall så går kraften bara upp till hälften
och mannen lider oerhört när han ser detta då han
förstår vad det innebär för trädet.
Så man ska alltid ta så att det blir en stubbe.

TwinkleTwinkle
0

Detta för tankarna till en häxkurs jag gick för en si sådär 6 år sedan. Vi fick lära oss att om man exempelvis ska ta en gren eller något annat från ett träd eller en växt (och inte hela växten) så kan man börja med att svepa med vänster hand över den delen man har tänkt ta, och på så sätt "varna" trädet/växten, så dess "själ" kan förflytta sej från just det området. Det var iaf så jag minns det.

Men jag känner igen att jag också läst någonstans att när man ska fälla träd bör man förbereda trädet någon dag innan, så det hinner förbereda sej. Nu när jag tänker tillbaka så var det i en bok som hette "Vinden är min mor" skriven av en som jag tror hette Bear Heart. Jag kommer ihåg att han också skrev om att träden kommunicerar med varandra, men det är många år sedan jag läste den.

Skogselva
0

Det påminner lite om dryader i grekisk mytologi. Trädnymferna, de dog då deras träd höggs ned så därför var det förbjudet att hugga ned träd hur som helst.

Inte ens Alexander den store vågade  trotsa nymferna, fast då handlade om en vattennymf. Han bad henne om lov att få korsa en flod med sina mannar innan de gick över. (Minns ej vilket slag det rörde sig.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

bluemary
0

#2 Just den boken står i bokhyllan,tack för hjälpen !