Dead until dark, Charlaine Harris
En vampyrberättlese som utspelar sig i Bon Temps, USA.
Sookie Stackhouse är en sevitris med en ovanlig förmåga, hon kan höra vad andra människor tänker. Det är en mycket besvärlig egenskap som också har gett henne en stämpel av att vara lite konstig och knäpp.
Hennes värld blir plötsligt annorlunda när en vampyr, Bill, kliver in i baren, det bästa av allt är att hon inte kan höra ett ord av vad han tänker. Detta lockar henne in i en ny värld som hon inte visste fanns.
Samtidigt blir kvinnor mördade runt om i Bon Temps, Soockies bror Jason är huvudmisstänkt. Det visar sig också att det offren har gemensamt är ett umgänge med vampyrer. Sookie inser att även hon kan vara ett potentiellt offer.
Jag tycker väldigt mycket om den här boken, det är mycket spänning och det är omöjligt att förutse vad som kommer hända. Boken finns ju även som serie på tv, grunden är mycket lik, men detaljer skiljer dom åt. Jag älskar både serie och bok, absolut läsvärt 
Och då är detta första boken? (Har läst alla inläggen, men hänger inte riktigt med iallafall.)
Själv tycker jag nog att böckerna låter mer spännande än serien. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
jo, det vart kanske lite otydligt i inlägget, men ja, det här är första boken 

Den här boken läste jag på en strand i Thailand
det var tider, det…