Trä vättar
Detta är något jag hållit inne med länge och känner nu att jag vill få reda på efter inspiration i en tråd.
Jag har sedan jag varit liten sett vad jag kallar trä vättar. En slags trä ande som bor i större träd oc syns sällan i städer då de inte riktigt gillar avgaserna som jag fattat det.
Så som jag ser dem är de ofta små, lite lätt knubbiga och har inga tår, underliga ögon men ändå inte och varierade näsor. Ett typiskt fantasi foster låter det som. Men de har inte heller någon fast form. Som jag ser dem är i olika klara färger och ibland lyser beroende på träd eller humör och ibland ser ut att ha tribal märken eller tatueringar. För mig känns de mycket nyckfulla men ändå snälla. Jag har en sådan vätte som ibland springer med mig, när den känner för det. Man kan säga att jag som liten såg den som min guide eller liknande.
Jag vill veta om fler har sett dem. För jag har aldrig läst något om detta och hållt det för mig själv. Men jag vill prova och se om det finns någon som kan ge mig källor eller liknande att läsa mer om dem eller som sett dem själva!
Grekisk mytologi har ju dryader (tränymfer) och kelterna ansåg man att det bodde andar i träden.
Jag har aldrig sett någon, vad jag vet, men det du beskriver låter lite som en "gubbe" jag fångade på bild en gång. Dock verkar det bara var jag som ser den här lilla knubbiga saken på kortet.
Det jag ser som jag tycker ser lite knubbig ut finns i översta ringen, framför en ek, men den verkar sitta i en ung gran.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
lite svårt å se på bilden. Dryader är jag bekant med. Men dessa tycks inte för mig som dryader. Vad jag vet är dryader lite mer luriga än dessa. Dessa sköter om sina träd å bor i dem. Träden är mer som deras livs vänner, en symbios än deras moder känns det som. Dom är som trädens fria själar också kan det kännas som.
#2 Jag tycker de låter precis som dryader, högg man ned ett träd så dödade man dryaden också.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#3 jo dock har jag sett dem sörja träd. Så de dör inte när deras träd dör.
#4 Okej, där en skillnad, men annars verkar de väldigt lika varandra. Dryader brukar beskrivas som blygsamma, när de inte är i Artemis sällskap förstås, och inte som luriga. 
Jinaum - intressant, har aldrig sett eller hört talas om dessa väsen. Hur stora är dom egentligen (ca)??
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#6 tja… runt 30 kanske? Svårt att avgöra. Det går liksom inte att sätta någon riktig längd på dem.
Okay
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"