Kuriosa
Om man adderar alla nummer på roulettebordet så får man 666. När bordet uppfanns ansåg man att skaparen var djävulsdyrkare.
Detta gäller dock inte de amerikanska borden som har det extra numret 00.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Hoppsan! Det här visste jag inte.
Då måste jag få ställa en följdfråga om det går bra. Man kan undra varför just tre sexor är jävulens nr? Vem kom på det? Kyrkan eller? 
Jag säger det som min religionslärare sade till mig i gymnasiet.
De kristna behandlades som värst i Rom när Nero var kejsare. Branden som slukade två tredjedelar av Rom skyllde han på de kristna, nuförtiden spekuleras det i om inte Nero själv brände ned dessa delar av Rom. Kristna användes också som mänskliga facklor, de dränktes med olja och tuttades sedan på för agera belysning på Neros fester.
Att djävulens nummer är 666 har med numerologi att göra. På tarot iFokus tror jag du kan hitta de som vet mer än jag om numerologi, men det funkar som så att varje bokstav har en motsvarande siffra och man plusar ihop dessa. Tydligen så ska Nero bli just 666, men jag vet inte hur, eller vilken tradition av numerologi som använts.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
# 2 Ok, då ska jag kika vidare angående dessa siffror och numerologi. Man har ju hört en hel del om detta.
Men usch vad hemskt att de dränkte in stackars människor så de brann som facklor!! Fy vad mycket grymheter som har förekommit genom tiderna. 
Tack i alla fall för det du berättar om Rom och Nero. Är intressant samtidigt, eftersom jag inte hade en aning om det. Ska nog kika vidare om denna hemska människa.
Det är verkligen jättehemskt, ska nog göra en artikel om de romerska kejsarna på Epoker någon gång, Nero bland dem. 
Ja gör gärna det! Det vore trevligt.