Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-folktro-i-övriga-världen
Läst 2362 ggr
Ghosthunter
0

Järtecken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några intressanta artiklar om järtecken och himlafenomen: http://www.ufo.se/fakta/artiklar/jartecken.shtml

Det mest intressanta med gamla järtecken tycker jag är det som förknippas med UFO´n. Det finns ju dessutom gamla tavlor där dom har målat järtecken i himlen som liknar UFO´n…men då trodde dom mer på att det var drakar eller gudomliga fenomen…

Bild: ne.se/vädersolstavlan

/GH, SpöketSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Oisis
0

Järtecken var ett nytt ord för mig! Har jag inte hört innan.

Ska genast slänga mig över länken. Glad

Ghosthunter
0

Naturligtvis Oisis…varsågod, kul att kunna lära ut nåt nytt till nånFlört

Värmland"

Skogselva
0

Låter bekant, men minns inte vad det är, och orkar inte läsa artikeln, precis kommit hem från en lång skoldag i Göteborg (dagarna känns långa när man pendlar i alla fall).

Någon som känner sig manad att förklara för sin trötta Sajtvärd? Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Skogis - Nja, klicka på länken och läs vettjaGlad

Oj, är du här i stan numera….då gäller det att se uppTungan uteSkrattande

Värmland"

Skogselva
0

#4 Japp, springer du på mig så kastar jag upp dig i lisebergstornet Tungan ute. Men det var ju för att jag inte orkade läsa länken som jag ville att någon skulle förklara.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Skogis - Åh, nej inte tornet igenTungan ute

Det är svårt att förklara kort…men man kan väl säga att det var/är olika himlafenomen som skrockfulla personer såg som olika omen. Det kunde vara en ring runt solen, 3 solar på himlen, hägringar, blodröd sol, etc , etc. Ofta var det omen om kommande händelser, ofta negativa såsom olyckor, död och sjukdom.

Trodde faktiskt att du visste det innanTungan ute

Värmland"

Ghosthunter
0

Skogis - går du på Chalmers eller GU..eller vad?? Bara lite nyfikenGlad

Värmland"

Skogselva
0

#6 Som sagt, det var bekant, men nu när du säger det så vet jag ju vad det är. Flört

Lärarprogrammet på GU och jag vill aldrig mer komma i närheten av matte eller fysik. Språk är det enda rätta. Tungan ute

Ghosthunter
0

Skogis - OkiFlört

Värmland"