Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-gemensam-folktro
Läst 4461 ggr
Ghosthunter
2010-11-02 20:24
0

Korp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag glömmer aldrig mötet med en korp som satt på balkongräcket för många år sedan när jag bodde nere i Småland. Den satt och stirrade in genom fönstret och jag hade ögonkontakt med korpen i säkert en minut innan den plötsligt sträckte ut sina stora vingar och flög iväg.

Jag blev nästan lite orolig, jag riktigt kände dess själ och kraft strömma emot mig.

Korpar var väldigt ovanligt just där så det var en stor grej bara det!!Glad

Dagen efter så råkade jag sabba framskärmen på mina föräldras bil genom att tucha en stolpe..heheSkrattande

Som bekant så för ju en svart korp med sig olycka enligt gammal folktro…så vem vet?

Bild: zoonen.com

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2010-11-03 11:52
0

Kanske det, eller inte - det hade ju kunnat gå värre. Flört

Blir lite fundersam bara, Oden hade ju två korpar Hugin och Munin (Mumin?) och den keltiska krigsgudinnan Morrigu hade också en korp - undrar vad korpen symboliserar i mytologin…

Alltså om oturen kommit med senare skrock eller om korpen redan då betydde otur.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-11-03 12:03
0

Bra fråga…det vet jag faktiskt inte?

Värmland"

Skogselva
2010-11-03 12:10
0

Jag har för mig att den symboliserar död i någon av mytologierna.

Men i krig så valde Morrigu sida och sidan hon valde segrade alltid, så om det kan ha varit så att korpen visade sig för sidan som inte skulle vinna?

Får nog läsa på lite om det här…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2010-11-03 12:12
0

Letade lite, men hittade inget mer än att det stod att Korpar har betydd otur sen urminnes tider. Och hur långt tillbaka ska man gå då?

För Oden betydde det nog inte otur i alla fall….hans korpar funkade som spejare och budbärare.

Värmland"

Skogselva
2010-11-03 12:53
0

För kelterna så får man ju gå så långt bak i tiden att Caesar inte lyckats invadera England än. Flört Så långt bak i tiden.

Men det kanske är som du säger, att de alltid betytt otur, även om de knappast kan ha gjort det för Oden och Morrigu.

Ghosthunter
2010-11-03 17:02
0

Nä, men det var nog Oden som fixade det med lite magiTungan uteSkrattande Han tämjde Korparna…

Värmland"

Skogselva
2010-11-04 10:09
0

Förstås