Lucifer & Lussekatter
Många tror att Lussebullen eller Lussekatten hade något med Lucia att göra från början, men detta är fel, Lussebullen hade däremot med Djävulen att göra.
I 1600-talets Tyskland försökte man att skrämma bort den ljusskygge Djävulen Lucifer, Lusse, genom att färga Lussebullarna gula med saffran. De har även kallats Dövels eller Dyvelskatter (Djävulskatter)
I slutet av 1600-talet så kom Lussekatten till Sverige men det var först på 1800-talet, när man i Sverige började fira Lucia, som Lussekatten spreds över hela landet och blev folklig. Från och med nu och ända fram till nyår går Lussekatten om kanelbullen som det mest populära fikabrödet.
/GH
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Lite mer om denna i folktrons fasansfulla natt
Från Aftonbladet idag:
"Det började med den hedniska midvintermörkret. Ända fram till år 1753 var natten mellan den 12 och 13 December årets mörkaste, men år 1753 övergick vi till den gregorianska kalendern och då flyttades midvintersolståndet till den 22 December, där det ligger nu.
I folktron var den mörkaste natten en fasornas och trolltygens natt då man måste vara på sin vakt. Därför satt många uppe för att skydda gård och djur mot allt ont som rörde sig i natten"
Värmland"
Som det står i den här artikeln alltså. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja t.ex…men jag lovar att jag läste detta i Aftonbladet
Värmland"
Hehe, det sista stycket i #1 står ju i alla fall inte i artikeln. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Are you trying to make fun of me?
Värmland"
Nope