Månväsen iFokus

Månväsen

Etikett: film-musik-bilder
Läst 1545 ggr
Ghosthunter
0

GH granskar vampyrfilm

Jag såg den svenska filmen Låt den rätta komma in igår på TV:n och den var ganska bra faktiskt.Glad

Men den lämnar en del frågetecken när det gäller vampyrism.

Vampyrinnan (flickan i huvudrollen) kan tydligen inte bara gå in hos nån - hon måste bli inbjuden! Så hon började blöda över hela kroppen.

En smittad kvinna som blev överfallen av flickan blev attackerad av flera rasande katter (f.ö en rätt rolig scen, det ser ut som om nån kastar katter på henne från olika hållSkrattande)

Undra om detta är praxis enligt vampyrlegenden eller bara nåt som dom har hittat på i filmen??

En annan sak som kanske är en miss i filmmanuset är när den smittade kvinnan ber en läkare att dra undan persiennen och fattar genast eld i sjukhussängen…medans vampyrinnan kan vistas i dagsljuset!!

Ja, ja…den var både lite rolig (även ofrivilligt) och blodig. I slutet så blir kropparna ganska stympade..hahaSkrattande

Nån som sett filmen, förresten?

/GH

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

pebb
0

Jag såg den också på tv, har även sett den tidigare, men tycker dessvärre att den är ganska seg.. Jag måste hålla med om att scenen med katterna är väldigt rolig, ser inte klokt ut!

Men vampyrinnan kan väl inte vistas i dagsljus? Därför de har satt för alla fönster och hon åker i en ljussäker låda i slutet. Tänkte aldrig på om man såg henne i dagsljus, kanske en miss i så fall? Jag har för mig att hon mest var ute på kvällen.

Har trots allt tänkt att se den amerikanska versionen också, även om den tydligen ska vara väldigt lik av det jag har läst.

Skogselva
0

Har inte sett den och har inte läst boken heller.

Att vampyrer inte kan gå in i någon annas hus utan att bli inbjuden stämmer, men vet väl inte om de börjar blöda om de försöker.

I gammal tro så kunde vampyren förvandla sig till bland annat fladermus, varg och inte helt otroligt även katt, då katter ansågs vara djävulens medhjälpare. Fast är inte helt säker på om de kunde bli katter också, eller inte.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Pebb - om jag inte minns helt fel så var hon väl ute på gården i dagsljus? Ja, kattscenen ser roligt ut…lite kalkonfilm över det helaSkrattande

Ok Skogis, kanske det blev lite svårt att tolka det jag skrev. Jag menar alltså att katterna anföll bara för att hon var smittad och var vampyr. Innan hon blev smittad så rörde inte katterna henne!!Flört

Värmland"

Skogselva
0

Ok

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

hannakb
0

Har sett filmen ett flertal gånger och har den hemma. Tycker att den är sådär, ganska seg film med inte så rolig handling över huvudtaget. Den kunde klart varit bättre, dock är jag inget galet twilight-fan så det ät inte därför jag skriver så kritiskt :)

Ghosthunter
0

Ja, kanske lite seg, men jag gillade den ändå…men jag måste ju säga att jag har ju sett mycket bättre filmer. Förr gillade jag filmer som gick i 200 knyck hela tiden….men nu gillar jag mest stilla filmer…mest drama och dramathrillers. Det kanske blir så när man blir gammal..ha ha!Skrattande

Värmland"

Skogselva
0

Jag har fått höra att boken är bättre än filmen, men en kompis till mig som köpte boken sålde den till mig för halva priset efter att ha läst några sidor. Hon tyckte inte om den, men kunde inte med att slänga den (och jag kunde inte med att bara ta emot den utan vidare). Har inte ens kollat på boken och det är över ett år sen jag köpte den av henne.

[stblues35]
0

Det var meningen att jag skulle se den när den gick på tv:n men jag missa den..blivit gammal och glömsk!Glad

fiffiluren
0

Jag har läst bocken och har sett filmen två gånger, kan säga att boken är bra om man gillar den typen av story. Den är extremt underlig, snoräcklig och fläckvis helt sjuk. Men det ä ju Ajvide i ett nötskal ;)

Sen filmen, tycker inte om den, har alltid haft svårt för barnskådisar… :/

Sen vampyrdelarna, att hon måste vara inbjuden för att kunna komma in - tänk på det det låter insane att en varelse inte ska kunna komma in genom en öppen dörr. Så som det är i Buffy tVS (älskar de tre första säsongerna av den btw), så då är det mer logiskt att det skulle vara något som händer med varelsen när den kommer in i huset - i det här fallet börjar hon blöda över hela kroppen, vilket säger sig själv att hon dör av det om hon stannar kvar, eller iaf blir allvarligt sjuk.

Sen räcker det att bli biten av en vampyr i den här versionen för att man ska bli "smittad", man behöver inte bli tömd och dricka sirens blod för att bli omvänd.

Uppenbarligen känner katterna att det här är något ondskefullt och väljer då att anfalla, det är inte längre personen de en gång kände. Så det tycker inte jag är nå konstigt. Gillar inte alls scenen med katterna där hon far nerför trappan, tur att det är ganksa dåligt gjort så det gör inte allt för ont att se på (är en inbiten kattmänniska)

Och sen vistas hon aldrig i dagsljus, det måste vara nån lampa eller nåt, för alla scener med Eli utspelas på kvällen, på dagarna sover hon i badkaret.

Hon som blev biten, vad hon nu heter, kände väl att det inte var nå bra, det som hände henne och hon visste ju vad som skulle hände henne om hon hamnade i solen, så hon valde helt enkelt att ta livet av sig :/

Skogselva
0

#9 Det är "historiskt korrekt" med att man måste vara inbjuden för att kunna komma in.

Spännande att läsa din sammanfattning, kanske ska läsa boken, verkar passa mig bättre än kompisen jag fick boken av, hon är mer för romantik, vilket jag inte är. Flört