Sjöjungfrur
Vad tror ni om sjöjungfrur? Finns det någon chans/risk för att de verkligen finns?
Anledningen till att jag börjat fundera är det faktum att det finns så mycket på havets botten som fortfarande är okänt och jag känner att möjligheten finns ju då för att även havets skönsångare finns.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sirener som lockade sjömän ner i djupet och sjöjungrur…ja, varför inte? Om det finns en massa väsen på land så varför inte i havet? Men sen är jag inte helt säker på att de ser ut som en fisk där bak och en kvinnlig överkropp….men nåt annat väsen är det säkert!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Det är skillnad på siren och sjöjungfru.
De sjunger båda lika vackert och lurar sjömännen i djupet, men sirener är fåglar med vackra kvinnoansikten medan sjöjungfrun ser ut som hon är känd.
Jag är inte heller säker på hur sjöjungfrur skulle se ut, om de fanns. Föreställer mig dock något med gälar.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Har för mig att jag läst eller hört någonstans att sjöjungfruna egentligen var sjökor eller nått sånt?
Men visst skulle det vara kul om det fanns:) Kanske var/är det kvinnor från Atlantis?
#3 Det kan mycket väl ha varit sjökor. Ja kanske kvinnor från Atlantis, låter troligt med tanke på alla myter.

Något jag själv tänkt på mycket. Följer denna tråd för att se om någon skulle veta mer, eller ha något intressant att berätta!
Jag är ganska övertygad om att det finns mycket i havens djup som vi inte känner till. Det är ganska kul om man kollar på gamla kartor och jordglobar där man kan se sjöodjur och även sjöjungfruar påmålat där haven är.
Det var ju förresten inte så längesen som dom hittade jättebläckfisken, ett stort "monster" som är ganska glupsk av sig och farlig. Detta är nåt som man också kan se på gamla bilder, där en jättestor bläckfisk har tagit ett stort grepp med tentaklerna runt ett skepp!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#5 Gör det, man vet aldrig. 
#6 Den avbildade bläckfisken är Kraken, i mytologin ett norskt sjöodjur.
Och om människan vet mer om månens baksida än havsbotten - så varför inte? De kanske inte är så vackra som de blivit framställda, jag skulle ju tro att de har gälar, precis som fiskar. Annars hade man nog sett en eller två sjöjungfrur komma upp till ytan för att hämta luft, tror jag.