Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettbokhörnan
Läst 2475 ggr
Skogselva
0

The New Vampire's Handbook

Jag vet inte om någon kommer ihåg en gammal, gammal, tråd som jag skapade om denna bok, men nu har jag äntligen köpt den och börjat läsa.

Jag tycker den är väldigt rolig, och tycker att man ska läsa den. Det är en guide för nyblivna vampyrer och beskriver det mesta. Alltfrån hälsa och välstånd till föda, relationer mellan vampyrer och människor, livsstil etc.

Man får lära sig om sina styrkor och svagheter som vampyr, och även teorier om varför man är svag för dessa saker som vampyr. Man får många tips om hur man kan använda sig av sina nya förmågor, t.ex. att kontrollera andras tankar, till exempel kan man övertyga expediten att kupongen inte alls har gått ut.

Man får råd om hur man bäst fångar sina offer, men boken spräcker också en del myter. Bland annat den så omdiskuterade frågan om vampyrer skyr krucifix.

Nej, myten uppstod på 1100-talet när en tysk präst använde ett silverkors som beskydd mot vampyren Friedrich Hoffsteder. Det gick inte bättre till än att Friedrich fick silverkorset i ansiktet, och silver bränner ju i huden på vampyrer, så han sprang iväg.  Prästen missförstod det dock som att det varit hans tro som räddat honom. (s. 25)

Haha, jag tycker den här boken är jätterolig, så jag ville skriva om den här i bokhörnan.

Är det någon mer som har läst den?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, jag har inte läst den. Men jag fattar inte det där med myten om silverkorset…varför brände korset honom om det bara skulle vara en myt?Tungan ute

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
0

Det finns en förklaring till varför silver bränner på vampyrers hud, hade något med elektricitet att göra eftersom silver leder detta bättre än andra metaller. Det i samband med något i vampyrens hud… jag minns inte riktigt.

Myten var att vampyrer skulle vara rädda för religiösa föremål, och silverkorset är förklaringen till hur myten uppstod. Ett elakt rykte, med andra ord. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okay, det visste jag inte. Men koppar leder elektricitet ännu bättreTungan ute

Ja, det är ju som sagt en myt så då är ju det mesta uppdiktat. Men om man ska kolla på detta fenomenet i verkligheten så skyr alla onda väsen religiösa föremål.

Vid utdrivning av demoner så används ju kors (krucifix), vigvatten, bibel och en katolsk präst som mässar och det är ingen myt, det är nåt som krävs för att driva ut demoner. Så på någotvis så har denna myten en substans!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
0

Ha i åtanke också att det är en fantasybok skapt för att underhålla. Med en påhittad anledning till varför vampyrer skyr religiösa ting. Flört Den är inte vetenskaplig.

Men det där med onda andar och religiösa föremål tycker jag är en myt. För om det var sant så skulle kristendomen ha rätt världsbild, medan alla andra har helt fel, och det skulle finnas en gud och en djävul. Himmel, helvete, änglar, demoner, synder, dygder.

Jag vill inte förneka möjligheten till någots existens, men när det kommer till de abrahamitiska religionernas Gud säger jag stop. Den guden och det synsättet är helt enkelt inte trolig för mig. Den sortens demoner, de fallna änglarna, är inte troliga.

Jag tror att ondska och godhet samlever, i en balans, inom vissa människor finns mer ondska än godhet, inom andra mer godhet än ondska och jag tror det är likadant när vi dör. Sedan kanske det finns väsen som skapats i det enda syftet att vara onda respektive goda för att upprätthålla balansen, det vet jag inte, men att man skulle bli besatt av dem, nej det tror jag inte, eftersom vi redan har både gott och ont inom oss.

dermot
0

Åh! Vart hittade du den? Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Skogselva
0

#5 Den finns lite överallt, sf-bokhandeln, adlibris, bokus, säkert fler ställen. Glad Jag köpte den dock på adlibris, efter att i flera år ha slängt lystna blickar mot boken på Sf-bokhandeln.

dermot
0

#6 Okej! Måste se till att hitta den nästa gång jag ska handla, den verkar bra! Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Skogselva
0

#7 Gör det, jag rekommenderar den verkligen. Glad