Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-nordisk-folktro
Läst 2077 ggr
Ghosthunter
2011-09-04 18:23
0

Skratten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag letade efter Skratten - ett skogsväsen, men det var inte så lätt och dessutom så är PDF kass…det går inte att kopiera som man vill, så här en länk istället…scrolla ner en bit så står det om Skratten. Där finns även andra intressanta väsen att läsa om.

http://pub.epsilon.slu.se/4312/1/Sandberg_L_1998.pdf

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Skogselva
2011-09-07 22:47
0

Jag har faktiskt aldrig hört talas om Skratten förut. Kul att stöta på ett nytt väsen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
2011-09-08 09:45
0

Visst är det, Skogis!!Glad

Värmland"

LeeKnow
2011-09-22 18:30
0

Vad är skratten? Kunde inte gå in på sidan av nån anledning Skrikandes

Ghosthunter
2011-09-22 18:49
0

Skratten

Skratten beskrivs ofta som en tomte och många berättelser om skratten liknar tomtesägner.

Skratten dras till gårdarna där man ger honom mat som uppmuntran. Men om drängen äter upp

maten eller förorenar fatet hämnas han, precis som tomten. Tycker bonden att den börda som

skratten drar till hemmet är skrattretande liten bär han från den stunden lika mycket från

bondens stuga som han tidigare burit till den och då märker bonden hur viktig skrattens börda

var. Ibland menar man att skratten är fan själv. I Uppland och Västmanland menar man en

myling när man talar om skratten. Mylingen var enligt folktron ett mördat spädbarn, som

begravts i ovigd jord och därför "gick igen" och spökade eller gav sig tillkänna genom skratt

eller gråt. Skratten kunde också vara en "drake" som vaktade över nedgrävda skatter och som

kändes igen genom ljussken eller kringflygande föremål eller eldflammor (Tillhagen 1995).

I nyare tid har traditionerna kring skratten vart mycket svaga, i de senaste 150 årens uppteckningar

nämns skratten mycket sällan. Skratten tillhörde dock svensk folktro under

senmedeltiden (Tillhagen 1995).

Oj, det gick visst att klistra inSkrattande

Värmland"