Den eviga blodsfesten....
Den ungerskfödde skådespelaren Bela Lugosi (1882-1956) började sin karriär på ett strålande sätt och blev världsberömd bl.a genom sin roll som greven i Dracula (1931) Han fortsatte i samma genre och var med i en mängd olika skräckfilmer. Men Lugosi själv ville egentligen inte fortsätta att spela i skräckfilmer, han ville helst deltaga i komedier. Men han fick aldrig chansen då han var så förknippad med skräckfilmer, så det fortsatte så. Rollerna blev bara sämre och sämre och Lugosi blev som en slav av de stora filmbolagen.
Det blev många B-filmer och han tjänade mindre och mindre med tiden. Han blev nästan pank, började bli sämre och sämre psykiskt, började med droger och alkohol och dog som ett vrak mitt under inspelningen av kalkonfilmen Plan 9 from outer space (1956)
Bela Lugosis tragiska öde kunde ta slut här, men det gjorde det inte.
Det amerikanska mediet Sylvia Browne besökte Lugosis nedgångna och ödelagda gård och när hon kom in ett stort rum så höll hon på att få en chock - rummet var fyllt med drog och alkoholpåverkade festdeltagare som alla var utklädda och sminkade som vampyrer. En del låg helt utslagna på golvet och en av vampyrerna skar sig i armen med en sönderslagen flaska och tappade upp blodet i ett glas som skickades runt och dracks av festdeltagarna. Allt var mycket tungt och tragiskt.
Dessa blodritualer och fester ägde ofta rum i verkligheten på Lugosis gård…oftast påtvingat av de hänsynslösa filmbolagen. Ibland tvingade dom t.o.m Lugosi att sova i en kista.
Sylvia Browne stod inte ut och gick därför ut ur rummet och in i ett annat rum. Där inne stod det en likkista och när hon närmade sig kistan så reste sig Bela Lugosi upp och sa: "Ni har inte blivit inbjuden!"
"Nej, det har jag inte. Jag är ledsen att jag trängde mig på!"
Hon och teamet stack snabbt därifrån och hon ville aldrig mer komma tillbaka igen, så hon skickade ljus och kärlek till gården på distans.
Vilket tragiskt öde Bela Lugosi hamnade i och man får hoppas att han och de andra hittade ljuset till slut!
Dessutom så är det inte alltid glamouröst att vara medium!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
(Nu har jag haft tid att läsa, hade tenta i går så jag har pluggat "flitigt" hela veckan.)
Det är inte alltid så glamouröst att vara skådespelare heller, låter det som.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Nä, Bela Lugosi hade det svårt i slutet. Han hade dålig hälsa och var mer eller mindre tvungen att ta en massa b-filmer roller i slutet. Det är tragiskt för en sån stor stjärna som gjorde en av de bästa Draculafilmerna genom tiderna…hoppas att nån har sänt honom i fred nu…och att han slipper att betraktas som en vampyr där på andra sidan!!
Värmland"
Precis
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hittade en sång om honom idag, av Lesbian Bed Death (fråga mig inte om namnet, jag vet inte varför de heter så). Bra band dock, hittade dem genom "Silent Opera", så jag satt inte och sökte på lesbisk sängkammardöd på youtube, nej.
Stackars Lugosi….inte ens nu får han vara ifred för alla skräckfantaster….egentligen hatade han det….han ville spela komedier, men fick ingen chans!!
Värmland"
Jag vet