Trolldom och okunskap
Alla har vi våra krämpor, tillfälligt eller permanent, fysiskt eller psykiskt och visst är det illa nog. Kolla bara på mig som jag håller på att gnäller och jämrar mig över mitt skadade ben. Nu vet jag att det egentligen inte går och jämföra med hur det var en gång i tiden då läkarvetenskapen inte alls var som idag och tron på diverse trolldom och annat också spelade en stor roll.
Men om man nu ändå ska jämföra med gamla tider, så är ju mitt ben bara löjligt att överhuvudtaget reflektera över…en bagatell som många på 1800-talet och bakåt i tiden, nästan skulle kunna vara glada för!
Tänk förr i tiden på slagfälten där soldaterna blev allvarligt skadade i t.ex ett ben. Tänk hur infekterat det blev och många gånger slutade det med att man fick ta fram ett rostigt såg och kapa benet och sen ta och bränna ihop såret. Det enda soldaten fick var ett par klunkar brännvin, som knappast hjälpte mot smärtan….hade han tur så svimmade han direkt!! För de mesta så ledde det till döden ändå.
Tänk sen alla sjukdomar som är lätt att behandla idag. Folk dog ju av en vanlig släng av influensa, lunginflammation ledde vanligtvis till döden…etc.
Se bara på alla psykiska åkommor. Social fobi, klaustrofobi, panikångest..etc..Innan dom kom på vad detta var och innan dom kunde ställa rätta diagnoser så betraktades ju dessa stackare som led av detta som galna eller att det var djävulens verk och ett resultat av ett syndfullt liv. Jag tror knappast att det synsätt gjorde det speciellt lättare för den som led av detta.
En annan sak som var en stor miss och som mångt och mycket har religiös bakgrund var att man var så ivrig att tömma sjuka och skadade människor på blod. Till en del var det okunskap, men dom trodde också att blodet var förgiftat av de onda makterna och måste därför drivas ur kroppen. Idag vet man ju att det är tvärtom…folk behöver istället fyllas på med blod.
Ja, jag kan ju ta upp exempel och hålla på ända tills pensionspengarna börjar att trilla in
Men om nu har detta elände i tankarna så förstår man vilken skillnad det är nu mot förr….men ändå så jämrar vi oss!
(Nu menar jag inget illa med det, för vi lever ju i helt andra tider och livet, synsätten, förväntningarna och förutsättningarna ligger ju på en helt annan nivå nu än förr i tiden och då är vi ju naturligtvis anpassade efter det)
/GH
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skogis - visste inte under vilken kategori jag skulle lägga in detta….men du kan ju ändra om du vill
Värmland"
Lade den under mystik eftersom sjukdomar var så mystiska på den tiden. Har lektion så får läsa djupare senare.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja du, det är nog skönare att leva nu, (moderaterna till trots) än på den tiden. Ganska läskigt egentligen att människan är så rädd för det hon inte förstår och att hon kan bli så farlig för att få logik i sin värld.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hahaha….ja Moderaterna är en plåga
Värmland"
#4 Lämplig beskrivning på ett verkligt samhällsproblem, men låt oss inte prata mer politik, nu. Det är tråkigt. 
Ja. Det är så mycket som är bättre nu endå gnäller vi. Men vi har ju bara det vi själva upplevt i livet att jämföra med. Och har man ont i knäet och den andre har cancer så har man ju endå ont i knäet. Om ni förstår mig rätt. Är glad att jag inte lever i sverige under häxprocessen eller någon tid utan att jag lever nu. När jag tänker efter endå.
#6 Så tänker jag också, ett problem är ju beroende av vad man upplevt. Man kan säga i-landsproblem om något, men har man inte upplevt värre saker så är det ju faktiskt ett problem.
Jag gnäller när jag blir förkyld, fast att det finns de som blir så mycket sjukare, i influensa eller cancer, men jag har inte haft cancer, jag har inte haft influensa sedan jag var 14, förkylning är det "värsta" jag varit med om, och det är jobbigt med snuva!