Gåtor 2
1. Inte ens när jag passerar solen så kastar jag någon skugga?
2. Den bryts när man säger dess namn?
3. Vem är det som löper men kan inte gå, som har en mynning men inte kan laddas, äger en bädd men är sömnlös och äger en bank men är ändå pank?
4. Ge mig att äta så lever jag, men ger du mig dricka så dör jag?
5. Vad finner man vägar utan fordon, skogar utan träd och städer utan hus?
6. Vad lever på vintern, men dör på sommaren och växer med rötterna uppåt?
Lycka till!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
4. Elden
5. Kartan.
Det var dom enda jag kunde ;)
Okay tack….svaret kommer om ett par dagar så att fler får chansen!
Värmland"
2. Tystnad gissar jag på. :)
6. Istappar.

Kan svaret på gåta 1 möjligtvis vara Vinden?
Nr 3 har jag funderat en del på, och just nu slog det mig att svaret kanske är en flod. 
2 Hemligheten 
Äsch, jag missade dem, jag som också ville vara med att leka.
Det här är oacceptabelt, jag kräver omtag - fler gåtor, annars! 
Själv är jag lat, istället för att leta reda på en helt ny gåta så klipper jag och klistrar från den gamla tråden istället:
Född i en knall, min ålder svepte förbi; när du blundat jag var borta, askan av mig du fann, mitt liv var ett ögonblick.
(Men den tråden är över ett år gammal så jag har glömt bort svaret, hehe
)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#6 Det är bara att gissa. Vi har inte fått svaren än 
Nej, just det, så lång tänkte jag inte.
Och nu har jag hittat svaret på min gåta också. 
Mina gissningar:
1. Vinden
2. Tystnaden
3. Floden
Men de andra tre har jag blivit lite för komprimerad av de andra svaren för att gissa på, så dem låter jag bli. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Är du inte nykter, Skogis?
Rätta svar:
1. Vinden
2. Tystnaden
3. Floden
4. Elden
5. Kartan
6. Istappen
Värmland"
Jo, jag var nykter i går (och är det i dag också), inte för att jag förstår vad det har med saken att göra.
Haha…du hade ju inte fått svaren innan du skrev #6, så därför hade du ju en chans också….det var därför jag trodde att du inte var nykter
Värmland"
Ghosthunter: Om du frågat, jag kan vara rosa och orange och sitter i krysset ibland, hade jag klarat direkt 
Hahahaha
Värmland"