Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettf-nordisk-folktro
Läst 3201 ggr
Smålänning
0

Julafton-Julen

Kan inte någon skriva lite om vad de trodde för skulle hända runt julen? Trodde man inte att det var den enda dagen djur kunde tala. Och detta med dödas julotta mm. Skulle vilja höra lite magiska mysiga skrämmande historier:) Så kanske sidan kommer igång till jul oxå;) Ghosthunter… Du vet ju mkt:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Ghosthunter
0

Nja, jag är inte så insatt i det där med julmyter. Men detta med de dödas julotta är en klassiker som bl.a berättas om på Ängsö slott.

Den går ut på att en ung kvinna (i detta fallet på Ängsö slott) vaknade en timme för tidigt och trodde att hon var för sen till Julottan. Så i sitt sömndruckna tillstånd så kastade hon på sig kläderna och rusade ner till kyrkan. När hon stod vid kyrkporten, och öppnade denna, så fick hon till sin fasa se en massa spöken, vissa bara som skelett, sittandes i bänkraderna och lyssna till kyrkorgelns klanger…….detta var de dödas julotta innan det var dags för den vanliga julottan!!

Om det finns nån sanning när det gäller detta vet jag inte? Men eftersom ungefär samma story har berättats runt omkring hela Sverige så verkar det vara så.

Men någonstans måste ju myten ha uppstått och det kan ju bygga på en verklig upplevelser….det tror jag!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Smålänning
0

Tack ghosthunter! Lite "mysigt" att läsa i snart juletider:) Något ligger nog i det… Undrar hur mkt sanning det finns i alla historier/ myter/ sagor so vi hör och läser? Lär vi aldrig få reda på ifs… Någon annan som har några historier?

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Ghosthunter
0

Eftersom jag är "troende" så tvivlar jag inte på att sånt här kan inträffa, men när man hör ungefär samma story från olika delar av landet så får man ta det med en nypa salt!

Men, som sagt, så kan det ju vara en verklig upplevelse från början!!Flört

Värmland"

Smålänning
0

Var kommer ta det med en nypa salt, ifrån? Något mat att göra? Om det inte var så god mat så kanske man sa: ta det med en nypa salt:) Nu har vi satt upp lite jul hemma:) tycker om mkt ljus… Men var är alla historier då?? Kom igen nu! Lite tomtar å sånt:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Ghosthunter
0

Jag vet inte var "en nypa salt" kommer ifrån. Kanske kan det ha med att vidskepliga förr kastade en nypa salt över axeln?

Värmland"

Smålänning
0

Ja just d! Det kan d ju faktiskt vara:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

NiklasTyreso
1

Jul är det hedniska namnet på den högtid kristna kallar Christmas efter sin gud Kristus.

Jul kommer från namnet ”Jolner” som är ett annat namn för Oden. Oden är den döds- och stridsgud som får naturen att dö under hösten.
Det finns en gammal saga som berättar om Odens jakt på Freja, som stod för sommarens livskraft.
Odens dödskraft verkar hela hösten och får det livgivande ljuset att försvinna och dagarna att bli kortare.

Därför firade man jul några dagar efter midvinter när man såg att dagarna inte längre blev kortare och Odens kraft avtog.

På jul kom Julbocken, en av Tors bockar, med presenter som väckte glädje och Tors blixtrande urkraft i mänskliga hjärtan. Tor var även en fruktbarhetsgud som vigde äktenskapet. Det passade bra för under Julens muntra lekar och umgänge avlades troligen även många barn.

Man brukade tända ljus i en särskild jul-ljusstake utsmyckad med äpplen. Äpplena symboliserade Iduns äpplen som gav Gudarna evigt liv och de påminde om att vi människor har kraft att genomleva den mörka kalla vintern.

Med önskan om att Tors och Iduns livskrafter ska växa i er denna Jul.

Ghosthunter
0

Härligt Niklas….du är ju riktigt duktig på detta!!Glad

Tack!

Värmland"

Bjornen
2

Ordet "jul" har många olika förklaringar och den jag tror mest på är "hjul" som kommer från att årets hjul vänder och börjar om från början.

Först sedan Sverige införde nya kalendern blev vintersolståndet endast några dagar före jul. Tidigare motsvarade det ungefär luciadagen.

Julbocken var en del av midvinterbloten och gjordes av offrad halm för ett gott skördeår. Julklappar uppkommer när julbocken klappade på dörren (förr alltid bara inåtgående dörrar) och föremål kastades in genom dörren. En vanlig julklapp var ett vedträd. Eventuellt något mera använbart föremål, men det skulle ha en viss tyngd så det kunde kastas in och gåvogivaren kunde snabbt ta sig därifrån anonymt och den var ofta utklädd för att minska risken att bli igenkänd.

Sara D
0