Månväsen iFokus

Månväsen

Etikettmystik-myter
Läst 3227 ggr
Ghosthunter
1

Lokala myter

Har ni några lokala myter där ni bor som ni finner intressant och vill berätta om?Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Smålänning
0

Ja, detta var en bra idé!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Skogselva
0

Där jag bor är det så tråkigt, finns inte en enda myt. Obestämd

Tycker jag allt att det borde finnas eftersom det tydligen stått en del slag i trakterna, mot dansken på den tiden då det begav sig. Jag säger tydligen, för jag vet inte hur trovärdig källan är.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ghosthunter
0

Det är lite fattigt på myter här också, trots att jag bor på mycket historisk mark…..hmm..ska försöka komma på nåt som passar här sen!Glad

Värmland"

[skymningsaga]
0

inte där jag bor nu….

Men kommer ju från en gammal nerlagd gruvby uppe i de djupa skogarna i Dalarna….några av husen har varit sjukstuga och postkontor samt i de flesta hus så kan man nog uppleva något,,,

Jag flyttade med min familj in i den gamla sjukstugan där när jag var liten allt var frid och fröjd tills mammas sambo rev ner väggen till llärakrnas kontor….glas som small om natten . blev en gång inläst på toaletten. och mamma har lyfts upp i luften 5 cm eller 10…

saker som small med mera…

sen flyttade vi till gamla postkontoret….

är lugnare där sen jag flyttade men jag var nog en radar  som samlade alla. men mellan 3.00-4.00 känns hela huset än idag otäckt….börjar alltid prick 3 och slutar 4,

Sen har vi huset som man kan se om man åker mot den gamla gruvan.. har varit ett frågeteken för mig enda sen liten när man går längst en väg förbi huset så går man förbi en gruvingång och utehuset på gården…när jag var lten såg jag jämt en flicka med en poslinsdocka i handen i utehuset….men annars kunde jag gå lugnt där…och trivdes kring det området då jag kände mig väldigt trygg….finns ett shackt inne i skogen med en liten bäck….uppe kunde man se ett träkors…men man gick aldrig dit……tiden gick och jag flyttade ….när jag senare kom dit hade korset åkt ner i schhaktet…och nyfiken var man men man vågade sig aldrig dt…kände mig fortfarande trygg vågade till och med vara ute i skogen om nattetid……men jag växte och utvecklades.. och förrförra vintern då jag var där var allt öde och skulle gå där….men stannar till……jag vågar inte gå där…..det var ljusa dagen och tänkte att jag tramsade….men nej…jag kände mig iaktagen överallt från alla träd..

jag spang igenom gången och vågade ej titta mot huset…som jag aldrig vågat sätta min fot i….även om det varit öppet för det..

allafall så ska jag gå in i skogen och mot skhacktet…jag stod stilla av skräck och sprang in…och väl inne kändes det som om jag verklige inte var välkommen så jag sprang ut…..väl ute åker en kross förbi….och jag är så llättad…tidigare hatade jag när människor var där för det var min trygga plats men nu hade något annat satt sitt fotspår där….förra vintern då jag utecklats medialt så kunde jag inte gå dit….anledning…..halka…alla vägar bestod utav is…

Men i år….nu är huset bebott….men jag skalll allafalll gå in där nu…

Få se…..sen har vi ju i borlänge proffessorn i översta rummet i huset mitt emot tuna kyrka….kommer inte ihåg berättelsen…men tror att man varje 3 november kan se ett ljus komma från fönstret….den dagen han dog…hängde sig kanske…kommer inte ihåg…

[Thiah]
0

Jag har inte en myt från där jag bor men från där en väninna hade sitt barndomslandställe. Vi var där en hel del.

Stället låg utanför Gnesta i södra stockholm och själva huvudhuset låg mitt i en backe, ovanför låg bastun och en bit nedanför gästhuset.

Myten om detta hus var att den förra ägaren hade hängt sig i bastun och att hela stället var hemsökt av onda andar.

Kan säga att det ibland kom kårar längs ryggraden när man gick från huvudhuset till gäststugan sent på kvällen.

Ghosthunter
0

Bara ett par stenkast från där jag bor så fanns det ett kloster på medeltiden och på platser är numera en ödekyrkogård….där berättas det om att folk har sett munkar och en kvinna i gammaldags kläder som står mitt på ödekyrkogården och pekar snett ned mot marken.

Jagb har själv sett munkar här,medialt….med min inre syn alltså! Jag har också sett klostret och det finns inga målningar eller ritningar på det….så man har ju lite fördelar med att vara medial!Flört

Men detta vill jag egentligen inte kalla för myter, mer sanna spökhistorier….men i brist på myter så passar väl detta in!Glad

Värmland"

Bjornen
0

Myter är väl olika former av sagor som försöker förklara olika företeelser eller platsnamn. Någon sanning kan det ligga bakom men fantasin har oftast flödat lite för rikligt.

Hos mig finns hur en stor mängd myter och andra historiska traditioner. En hel del har jag hittat de verkliga händelserna och har kunnat avskala fantasin. Några av dessa har jag publicerat i boken om "Daniel Weslings anor från Svartnäs med kulturhistoriska utblickar i byar och miljöer under 700 år". Men därutöver har jag nog några hundra ytterligare mytliknande traditioner från mina hembygder.

Ghosthunter
0

Det låter intressant, Bjornen…kan du vara så snäll att leverare några berättelser?

Värmland"

Bjornen
0

Min by Klockarnäs namn, ska ha uppkommit under klockupproret, när Alfta kyrkklocka förliste på Klockarnässjön, på väg till Stockholm. Man vet också var vid en sten som heter Sänkestenen och man har faktiskt provat att dyka där. Det är sant att kyrkklockan aldrig kom fram till Stockholm och den har sannolikt transporterats på sjön. Den skulle då ha körts ungefär 8 mil.

Problemet är bara att byns namn är belagd från 1495 på Gustav Vasa födelseår (född 1495 eller 1496) och en myt som har uppstått för natt förklara byns namn. Vart kyrkklockan tog vägen vet man inte. den kanske kördes på villovägar med flit eller också ligger den på någon sjöbotten. Vid Sänkstenen ligger den inte eftersom det är en bit från den riktiga körvägen och där var det olämpligt att köra då det är klen is för drag.

[Miss Magina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en myt som kommer från min släkt i Värmland. 

På självaste julafton, när vår familj har gäster, så ska varje gäst få en liten gåva - det kan vara ett packet med bakade pepparkaka, knäck, kola, stöpta ljus, i ett vackert inslagen present, när gästerna ska åka hem till sig. 

Om gästerna går utan present så blir nästa julafton en fattig jul för vår familj. 

Denna tradition har gått i arv från min mammas farmors, mormor och morfar. Sedan vet jag inte hur långt tillbaka det går! 

Jag vet inte om detta är en myt, sägen eller skrock! Det får du avgöra Ghosthunter!!

Hälsningar Miss Magina

Ghosthunter
0

Det passar nog bäst in som skrock och som tradition. Men jag gillar det….det är kul med såna traditioner🙂

Värmland"

Bjornen
0

På julaftonen får aldrig någon lämna huset tomhänt. Åtminstone en chokladbit måste de ta.

Smålänning
0

Man kan väl starta en egen släktmyt eller nåt, det hade varit häftigt:) Nån gång ska de startad ju;)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Bjornen
0

Normalt kan man inte starta myter. De uppkommer och i en myt finns oftast en sanning som har broderats ut med mer eller mindre fantasier.

Ghosthunter
0

Men någonstans någongång så måste ju myten ha startat…..så visst måste det väl gå att starta en myt.

Värmland"

Smålänning
0

Mm tror nog ghosthunter har en poäng här;) Sen behöver man ju inte vara så tråkig… Klart man kan! :)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[Yllhilda]
0

Jag växte upp i ett gammalt hus som småknarrade lite då och då, så när vi flyttade till ett ensligt hus tänkte jag att det inte kunde vara så märkvärdigt, men det var det.

Dörrar öppnade sig fast de varit helt stängda. Man hörde folk gå i trappan och trodde det faktiskt var någon där. Vi letade logiska förklaringar men förstod inte hur det kunde låta EXAKT som när någon går i trappen. Sen en dag det märkvärdigaste jag varit med om; Vi satt alla i köket och mamma skulle ta sig en kopp nybryggt kaffe när alla plötsligt hörde hur någon hostade till och sa "fan också" i manlig röst. Ingen där var man. Sen hostade kaffekokaren till, och vi förstod var ljudet kommit ifrån. Men HUR kan en kaffekokare framkalla ett sådant ljud?

Vidare har jag hört talas om ett gammalt lassarett i Boden tror jag där det ska ha gått igen en kvinna av en anledning jag inte minns, men dom har rivit det så jag vet inte om hon alls skulle vara kvar där.